Autóépítés

Reviczki Róbert alias Car Mandiner

Egy baleset anatómiája

2014. július 21. 21:33 - Car Mandiner

Pár napja közlekedési baleset vétlen elszenvedője volt egy ismerősöm. Mivel ebben nekem is van már gyakorlatom, biztosítottam részvétemről, és megemlítettem hivatkozásképpen a két balesetet, amit átéltem. Persze aztán rájöttem, hogy kissé felületes a memóriám, hiszen nem kettő volt az, de valahogy ennyi volt az emlékezetesebb, hiszen ezekben az esetekben szálltam ki ronggyá gyűrt autókból.

Mumusként mindig a frontális baleseteket említik, ami végzetesség tekintetében tényleg a legriasztóbb, de szerencsére nem mindig teljes átfedéses az ütközés a járművek közt, így csökkenhet az utasokra ható negatív hatás. Persze itt kell megemlíteni, hogy néha banálisan kis mértékben sérült autókban haláloznak el emberek. Ennek a fő oka az a golyó, mely a nyakunkon található, és azt a szerkezetet amire ezt a tehetetlen tömeget az alkotója biggyesztette, nem arra tervezték, hogy hirtelen irányváltásokat, gyorsulásokat kompenzálni tudjon.

Kalandos utazásaim során valahogy a két autós frontális találkozások elkerültek, de ez nem azt jelenti, hogy ha üzemelt volna az autómban egy kamera, nem tölthetnék én is fel olyan "szerencsés megmenekülős" videókat a megosztóra. Kanyarban szembejövő autók bőven előfordultak, melyek mellett hol kisebb, hol nagyobb távolságra sikerült elhaladnom. Landoltam már szántóföldön egy ilyen IFA vezetője miatt, aki szerintem észre sem vette, hogy mit alkotott. Szóval nagy mumus a "frontális", de van rosszabb attól, amikor két személygépkocsi találkozik, és itt nem kifejezetten a kamionos ütközésekre gondolok. Ütközési energiák számításánál nem egyszerű a képlet. Nem elég a két jármű feltételezett sebességét alapul venni, hiszen vannak befolyásoló tényezők, mint például a már említett átfedési nagyság. Szerencsésebb esetben a két karosszéria gyűrődő zónái megfelelő lassulást idéznek elő biológiai szempontból, sőt, az ütközés irányát is kedvezően téríthetik el. Nos, az ilyen kedvező hatások mind nem érvényesülnek egy beton építmény célbavételénél. Amilyen szerencsés vagyok, én két alkalommal voltam utasa ilyen kamikáze járgányoknak. Egyszer hátul ültem, egyszer elől, így nyugodtan kijelenthetem, egyik sem jobb a másiknál.

Amikor elől ültem, egy nagyon rutinos vezető mutatta meg mit is tud az autó, amiben ültünk. Füstölő kerekes indulás után eszeveszett iramodás vette kezdetét, és egy Abarth motoros szerkezet nagyon tud menni még egyesben is. A kettest már nem próbáltuk ki, mert az első kanyarban nekihaladtunk egy betonfalnak. A motor bejött az utastérbe, az első futómű pedig valahogy az első ülések alá került. Senki ne gondolja azt, hogy a biztonsági öv az mindenható. Akkorát vágott a mellkasomon, hogy egy elefántrúgás simogatásnak tűnhet mellette. Próbáltam én levegőt venni, de hát ami nem megy, azt ne erőltessük, függöny le... aztán most mégis itt vagyok. Emlékeztetőnek itt van a forradási csomó a szegycsontomon. Érdekes, mindenki azzal jött akkor, hogy "talán kellett volna övet használni". Nem akarták elhinni, hogy az öv ütött meg, és nem a műszerfal. Persze ha látták volna az autót, akkor nem kételkedtek volna. Azt a tényt viszont ki kell emelni, hogy az öv előéletéről nem tudok semmit. Simán lehetett egy balesetes eszköz, amit nem cseréltek, és mint tudjuk, az övek egyszer használatosak voltak már a régi, feszítő nélküli szerkezetekben is, hiszen a laza szövésű szövetszálak lassú nyúlása csökkenti az erőhatásokat, így egy már megnyúlt anyag már nem tud fékezni, csak üt, mint állat.

Másodszorra nem kellett övvel bajlódnom, mert hátul akkoriban még nem volt. Lassan haladtunk, de a jeges úton elénk ugrott egy árok, betonhíddal ellátva. Én rettenetes tempóban akartam távozni a tetőn, pedig semmi sürgős dolgom nem akadt arrafelé. A távozásban akadályozott egy anyósülés, ami felettébb érthetetlennek tűnhet annak a ténynek a fényében, hogy a vezető mögött ültem. Na, gondoltam (a fenét, semmi másodperc alatt zajlott minden) eltöröm az ülést, és így is tettem. A következő lépésben nyomtam egy jelentősebb púpot a tető lemezébe fejjel. Nem sikerült átszakítanom, de azóta három centivel alacsonyabb vagyok. Ezek után egy remek szirénás mentős utazás kezdődött az eszméletlen kollégával, aki mellettem ült. Ő a B oszlopot szemelte ki magának, és szintén fejjel akarta leigázni.

Mivel nálam úgy látszik párosan szép az élet, a ráfutásos balesetek is párban vannak.

Mit szólnátok egy tarkósimogató munkagép tolólaphoz az utastérbe, amikor a zöldre vártok a lámpásnál? Na, én is ezt mondtam.

A másik eset már nem nevezhető simogatásnak. Ketten ültünk elől, éppen a továbbhaladási lehetőségre vártunk a sávunkban, amikor egy busz telibe trafált minket hátulról. Gondolom nem működött rajta a "turbo boost" gomb, és nem bírt átugratni. Más értelmes magyarázat nem létezik, bár az úr háromszor is újat talált ki, de ez most nem ide tartozik. Szóval, a busz a hátsó ülést is előbbre tette, mi meg ülésestől kiszakadtunk a padlóból, és talán ez volt a szerencsénk. Aki már hallott az "ostorcsapásos halálról" annak nem kell, tovább ragozni, de annak elmondom, aki nem tudja, hogy miről van szó, hogy a fejtámla nélküli ülésekben a hirtelen erőhatástól úgy hátrabicsaklik a fej, hogy nem kell többet már csak egy kispárna, és az is csak a koporsóba. Tehát ha a gyárban nem spórolnak a lemezzel az üléssínek alatt, nem csökkentette volna a hátrabillenő ülés a csapást. Így viszont csak három hétig jártunk úgy, mint akinek nincs nyaka. Elég érdekes volt úgy felkelni, hogy az ember kézzel emelte fel a fejét, mert a fájdalomtól csillagokat látott. Ráadásként plusz lelki terhet jelentett az a tény is, hogy egy pár évvel előtte egy közeli hozzátartozónkat veszítettük el egy kísértetiesen hasonló balesetben, mindössze két kilométerre onnét.

Egy ilyen iromány végén illendő lenne levonni valami végkövetkeztetést, de az nincs. A közlekedési balesetek jelentős részénél az úgynevezett vétlen fél húzza a rövidebbet. Mint ahogy a leírtakból kitűnik, én sem voltam egy esetnél sem hunyó, mégis mindig kaptam a rosszból. Tudtam-e volna valamit máshogy tenni? Ja, maradtam volna otthon. Egy dolog azonban minden esetben állandó: a hülyeség. Ha nem a miénk, akkor másé. Na, ezt kellene kiszűrni. Figyelmetlenség, vagányság, relatív gyorshajtás. Kukába velük, és kész! Ugye milyen egyszerű? Az, de még mennyire...

 

42 komment
Címkék: baleset

A bejegyzés trackback címe:

https://kaszni.blog.hu/api/trackback/id/tr706530343

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

arthur877 2014.07.21. 23:05:42

A szívemből beszéltél!
És már egész jól vagyunk!
Kinéztem már az asszonynak a kövi járgányt, mert ugyebár ha ledob a ló, vissza kell ülni... :D

Car Mandiner · http://kaszni.blog.hu/ 2014.07.21. 23:11:47

@arthur877: Kapaszkodj a sörénybe erősen! :)
Sok egészséget hozzá!

1kutya 2014.07.21. 23:18:56

én egy swift1 sedannnal törtem ketté anno egy ford transitot a 4-esen (meg akart fordulni a kcsg a főúton), de úgy néz ki túléltem...

akiga 2014.07.22. 00:56:28

Régi olvasód tanácsot kérne!

Kedves Car Mandiner!
Nekiláttam régi családi autónk felújításához. Kicserélném a fékcsöveket rézre. Mert 32 év alatt itt-ott erősen rozsdásak a csövek. De nem csináltam még ilyet korábban. Az lenne a kérdésem, hogy ha megveszem a kész peremezett méretpontos csöveket, hogyan tudom őket meghajlítani? Mert hajlítva nincsenek. (Polski fiat 126-ról lenne szó.) Vegyek hozzá csőhajlító fogót is? Vagy mégis hogyan lássak neki?
Milyen vastagok az eredeti csövek? Ha a felületük erősen rozsdása akkor valóban ne halogassam a cserét, vagy ezek olyan vastagok, hogy "30" év alatt nem lukadhatnak ki?

Nagyon tanácstalan vagyok, főleg ebben a hajlítás mikéntjében. Mert a boltban nem előre hajlítva árulják.

Több képeden is láttam már a réz fékcsöveket, Te biztosan tudod, hogyan kell jól csinálni!

Nagyon szépen köszönöm a válaszodat előre is. (Nem autó szerelő vagyok, de szerelésben jártas mérnök ember.)
Köszönettel: akiga

Car Mandiner · http://kaszni.blog.hu/ 2014.07.22. 07:07:14

@akiga: a kész réz csövek is általában olyan puhák, hogy kézben formálhatók. A keményebb csövekhez lehet venni kézi, fogószerű hajlítóeszközt

Car Mandiner · http://kaszni.blog.hu/ 2014.07.22. 07:09:42

@akiga: a rozsdás csövet mindenképp cserélni kell, főleg a csavartőben rohadnak el, ezt meg nem is látod annyira

Rocko- 2014.07.22. 07:22:39

"de szerencsére nem mindig teljes átfedéses az ütközés a járművek közt, így csökkenhet az utasokra ható negatív hatás."
pedig az amerikai közlekedési hatóság pont ez ellen kelt fel, hogy miközben a félátfedéses ütközéskor az autók jó eredményeket érnek el, addig kis átfedésnél elég gyenge volt a telejsítmény.

"Szóval nagy mumus a "frontális", de van rosszabb attól, amikor két személygépkocsi találkozik"
laikus kolléga zat kérdezte, hogy az oldalsó ütközés jobb-e, mert ott ugye nagyobb a felület. :)

"Senki ne gondolja azt, hogy a biztonsági öv az mindenható."
de az az elvárható minimum.

@1kutya: s azóta kutyabajod? :)

Pityubácsi 2014.07.22. 07:42:33

úgy kell közlekedni, hogy közben azt szuggerálod magadba, hogy mindenki meg akar ölni.
érdekes, amikor éppen használom a fedélzeti kamerát, akkor senki sem alkot érdemlegeset.

Car Mandiner · http://kaszni.blog.hu/ 2014.07.22. 07:56:37

@Rocko-: az oldalsó ütközésnél koppan a legnagyobbat a fej, így nem egészséges. Ez az amerikai dolog meg hisztéria, teszteljük akkor azt is, hogy egy repülő leszálláskor hogyan kadzálja el a tetőt

Rocko- 2014.07.22. 09:38:21

@Car Mandiner: bármilyen ütközés nem egészséges. :)
az amerikai dolgot nem tarotm hisztériának, van alapja.
valahol az egészséges középutat kéne megtalálni a "készüljünk fel egy aszteroida becsapódására" és a "jajj, nem kötöm be magam, mert kertészem szomatársának kutyafodrásza úgy menekült meg, hogy nem volt bekötve".
szóval növeljük a biztonságot az ésszerű keretek közt, ne csak az átlagstatisztikán belül maradva.

akiga 2014.07.22. 11:10:29

@Car Mandiner: kb 5 éve egy vizsga előtt mondta a szerelő, hogy lassan cserélni kéne őket, mert a gumi csöveket szinte nincsen hova odakötni. Mivel nagyon ritkán használjuk és egy komolyabb felújítás átnézést magam akartam elvégezni, ezért mostanáig halogattam.
Azt hiszem, neki is látok akkor bátran.

A balesetekhez: Édesapám kocsiját (fullos 1 éves G astra karaván) a városban törték totálkárra úgy, hogy ő állt a stoptáblánál. A szemből jövőnek is volt stop, de nem állt meg, hanem félrelökött egy autót, onnan továbbsiklott apára, frontálisan. A balesetet okozó nő 130-cal jött a szakértő szerint, ami azt jelenti, legalább ennyivel. Egy ember élete örök orvosjárássá vált, édesapámnak semmi baja, a felelősnek csak a karja tört. A bíróságon a felelősnek már semmi ingó és ingatlan vagyona, sőt jövedelme sem volt. Így nem lehet behajtani rajta semmit.

Köszönöm szépen a gyors választ!

Car Mandiner · http://kaszni.blog.hu/ 2014.07.22. 15:27:26

@Rocko-: Az írásomból is kiderül, hogy teljesen felesleges bekötni magad, hiszen ha kirepültem volna a szélvédőn, és széttoltam volna az arcom a falon, most játszhatnék horror filmben maszk nélkül. A második esetben pedig ha lett volna hátul öv, csak bólintunk egyet, aztán hazamegyünk szépen, akkor mit mesélek az unokáknak. :)

ZYLO 2014.07.22. 15:32:09

A töréstesztek paraméterei ugye, adottak, a'sszem 64 km/óra, félátfedés, stb. Ez logikus, mert máskülönben nem lennének összehasonlíthatóak az eredmények. De ÁLLÍTÓLAG a ravasz autógyárak direkt erre az esetre gyúrnak rá, és úgy tervezik a gyűrődőzónát, hogy a törésteszten jó legyen. Ergo, más esetekben, mondjuk 20 fokos szögben, negyed átfedésnél súlyosabb lehet a sérülés. ÁLLÍTÓLAG...

Car Mandiner · http://kaszni.blog.hu/ 2014.07.22. 16:10:04

@ZYLO: szerintem nem lehet egy autót úgy megalkotni, hogy mindenhogy jó legyen. Alapból csak egyforma konstrukciójú járművek közlekedhetnének, azonos tömeggel, és még akkor is végtelen lehetősége lenne az ütközések behatásának. Szerintem meg amikor valaki beül egy kocsiba, ki kell fújni purhabbal, és megvárni míg megköt, így nagy eséllyel megúszhatóak lenne sok sérülés. Már csak az elégést kellene valahogy kiszűrni, meg azt kellene még kitalálni, hogy miképpen legyen irányítható a kocsi, ha mi mozdulni sem tudunk.

ZYLO 2014.07.22. 16:32:15

@Car Mandiner:
Jó ötlet a purhab, de még a kiszállás problémáját is meg kell oldani valahogy... :)

Vagy legyen inkább egy lufi, ami felfújva kitölti a rendelkezésre álló teret.

Car Mandiner · http://kaszni.blog.hu/ 2014.07.22. 16:52:03

@ZYLO: minek kiszállni, az gazdaságtalan. Oda kell szervezni az életünket.
A lufi az nem jó mert kidurran, viszont gondolkodtam még a gyümölcskocsonyában. Nem éghető, fékezi a hirtelen erőket, és ha megéheznénk kéznél van. :)

EddieCivic4g 2014.07.22. 17:23:27

@Car Mandiner: 2 napja találtam rá a blogodra, most értem a végére. Őrült vagy, a szó lehető legpozitívabb értelmében!:) Sokszor azért kellett abbahagyni az olvasást, mert 10 percig egy irányba sikoltoztam a röhögéstől. Kár, hogy engem csak most kezd érdekelni a téma, nem 20 éve, amikor dönteni kellett, hogy mi leszek, ha nagy leszek:)

Biztonsági övhöz annyit tudnék hozzátenni, 18 éve vezetek, mindig bekötöm magam, akkor is, ha a szomszéd utcába megyek. Nagyjából tök fölöslegesen, kivéve 2001 februárt, amikor az életemet mentette meg. Valószínűleg a szélvédőn áthatolást is megéreztem volna, ráadásul a továbbhaladást erősen gátolta volna az ütközéstől felborult Wartburg alváza...

Car Mandiner · http://kaszni.blog.hu/ 2014.07.22. 17:52:30

@EddieCivic4g: Örülök, hogy tetszik az irományom. Mindig jól jön a pozitív visszajelzés, főleg így uborkaszezonban.
Az öv az mindig hasznos lehet, kivéve mondjuk ha egy szakadékba zuhanó autóból nem tudunk szerencsésen kiesni a bekapcsolása miatt, de ennek kicsi a valószínűsége.

EddieCivic4g 2014.07.22. 18:34:12

@Car Mandiner: Az autósok naponta törnek az életemre, szakadék eddig még egy se, így inkább maradok bekötve:)

rahsol (törölt) 2014.07.22. 20:20:58

@Rocko-: Kisebb átfedésnél értelemszerűen szarabbul törnek, mivel kisebb kisebb homlokfelületen kell elnyeljék ugyanazt az energiát. Ez kb. olyan szintű "felfedezés", mint hogy az ég kék.
Mivel az autó nem gömb alakú, mindig fogsz olyan szerencsétlen szöget találni, ahonnan megküldve szarul törik. De ez a gyakorlatban mindegy is, mert az átfedéses ütközések 99.9%-ában nem a két autó jobb lámpái találkoznak (fiktív példa).

@ZYLO: Mivel az NCAP a baleseti statisztikák leggyakoribb balesettípusai és átlagsebességei alapján állítja össze a töréstesztjeit, mégis mi másra gyúrnának a gyártók? A laikusok által az interneten kitalált, de a valóságban totálisan irreleváns balesettípusokra? :)

Make Valamit · http://make.blog.hu 2014.07.22. 20:47:06

Több ilyet kéne a tévében mutatni, vagy legalább megnézetni a jogsit csinálókkal
www.youtube.com/watch?v=MT5SdRnHUeg
Indul a kissebb koccanásoktól, a végén meg már lapáttal szedik ki a komát a kocsiból.

Car Mandiner · http://kaszni.blog.hu/ 2014.07.22. 21:07:58

@Make Valamit: a tv2 híradójában mást se mutatnak, csak a baleseteket. Használ valamit? Egyik fülükön be, a másikon kamion. Hiába mutatják be videókon, hogy már a városi utazósebességnél mennyire összetörik az autó, nem értik meg csak a saját kárukon. Egyszer felvettem egy gyökér kiskatonát, hanyatt vágta magát az anyósülésen, az övet nem kapcsolta be. Mondom öv, szarok rá mondja. Beleugortam a fékbe (blokkolásgátló nyista) lefejelte a műszerfalat, és még ki is raktam. Talán tanult belőle. Emlékszel arra a gurulós padra, ami két méterről jött le egy kis lejtőn. Benne egy szék biztonsági övvel. A csaj vigyorog az ülésben, amikor meg a végén csattant rajta az öv úgy meglepődött, hogy csak na "pedig nem is ment gyorsan"

Car Mandiner · http://kaszni.blog.hu/ 2014.07.22. 21:24:41

@rahsol: most lelőtted a következő posztom :)
a gömb alakú autóról, meg a kilökődő utascelláról, ami téveszme volt. Az autógyártók csak olyan autókat fognak gyártani, amik haszonnal forgalmazhatók. Olyan autó ami még több védelmet nyújtana, az ormótlanul kezelhetetlen lenne, súlyos és túlfogyasztásos, gazdaságtalanul üzemeltethető, ráadásul még sokba is kerülne és még abban is meghalnának emberek, mert az embert nem hirtelen megállásra, gyorsulásra tervezték, és ezen senki nem tud változtatni. Viszont érdekes megfigyelni, hogy akiknek pénzük lenne megfizetni a biztonságot, azok inkább méregdrága, könnyű sportautókra költenek.

rahsol (törölt) 2014.07.22. 21:48:20

@Car Mandiner: Nem tudom, konkrétan melyik modellre gondolsz, de a mai méregdrága, könnyű sportautók passzív biztonsága kiemelkedő. Az Aventadorban pl. karbonból van az utascella:
upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/70/Lamborghini_Aventador_LP_700-4_chassis_-_Flickr_-_J.Smith831.jpg

Car Mandiner · http://kaszni.blog.hu/ 2014.07.22. 22:02:20

@rahsol: természetesen ezeknek a járműveknek kiemelkedő az utasvédelme olyan normál sebességnél, amivel, Józsi jár reggel dolgozni, de éppen azért tervezték ennyire "jóra" őket, mert mindenki tudja, hogy nem 50, 90, 130-val fog menni a tulaj. És a kör végén megint oda fogunk érni mint amit a délutáni Híradóban láttam az archív felvételeken: Lamborghini-ből vágták ki a tulajt a tűzoltók. Tulajdonképpen arra gondoltam, hogy nem fog senki egy extra védelmű, de "hétköznapi", autót venni a sok pénzéből, talán azért, mert ilyet nem is gyártanak. Lényeg a luxus, meg a végsebesség, na meg a feltűnés.

EddieCivic4g 2014.07.22. 22:29:24

Mutogathatsz akármilyen véres videókat, nem fogja meghatni a versenyzőket. Tudom, én is ilyen voltam:) Aztán benőtt a fejem lágya, lecseréltem a Civicet egy erősebb/nagyobb/nehezebb/összkerekes verzióra, és mégis 2 literrel kevesebbet fogyaszt. Ja, nincs, tiltáson hajtva:) De azóta meg mindenki engem akar megölni. Áhh nem jó ez így sehogysenem...

rahsol (törölt) 2014.07.22. 22:45:50

@Car Mandiner: Objektívan megítélni ezt nehéz, mivel az NCAP-nak nincs szupersportautókra pénze, de azért majd nézegesd a WreckedExoticsot, hogy milyen ripityára tört autokból szállnak ki élve, amikor a képek alapján azt gondolná az ember, hogy ezt senki nem élte túl. Ebben a kategóriában nem az 55 km/h-s NCAP tesztre tervezik a karosszéria passzív biztonságát :)
Nem gondolnám, hogy lehet egyáltalán kapni ezeknél biztonságosabb autókat.

rahsol (törölt) 2014.07.22. 23:03:19

@Car Mandiner: Nézd meg pl ezt a Porschét:
www.youtube.com/watch?v=X6lMN9gWFbA
Jégeső volt az autópályán, és úgy megpördült az autó, az ütközés erejétől kiszakadt a kerék. Egy karcolás nélkül megúszták mindketten.

Car Mandiner · http://kaszni.blog.hu/ 2014.07.22. 23:04:22

@rahsol: de abban megegyezhetünk, hogy a család nem fér be és a bernáthegyi is otthon marad :)

rahsol (törölt) 2014.07.22. 23:06:14

@Car Mandiner: Ott vannak a legnagyobb biztonságban :)

Car Mandiner · http://kaszni.blog.hu/ 2014.07.22. 23:11:28

@rahsol: a videót nem tudom megnézni, de láttam már elég ilyet. A lényeg általában az szokott lenni, hogy leszakad az utascelláról minden, ezért szokott olyan ramatyul kinézni a kocsi, de persze a lényeg megmarad, ha szerencséje van az embernek, és nem sül meg élve, mert ugye ilyen apróbb bakik a legjobb helyen is előfordulnak.

rahsol (törölt) 2014.07.22. 23:28:16

@Car Mandiner: Bartocci lábtöréssel, bordatöréssel, és másodfokú égési sérülésekkel megúszta. Próbáld ki ugyanezt a mutatványt egy Volvóban :)

Car Mandiner · http://kaszni.blog.hu/ 2014.07.22. 23:40:00

@rahsol: az nem gyulladt volna ki :)
Megúszta volna Bartocci Váckülsőn a kocsma előtt? Ja, az alkeszok locsolták volna rá a vetykót, a postás meg rángatta volna az égő autó ajtaját. Ugye te sem gondolod komolyan? Meghagyom neked ezt az álomvilágot, én meg megyek egy másikba, mert holnap meló. Jó éjt!

rahsol (törölt) 2014.07.22. 23:56:42

@Car Mandiner: Nem is kellett volna megvárnod míg kigyullad, már a becsapódás pillanatában halott lettél volna, amikor az utascella tangóharmonika módjára rádcsuklik ennél a tempónál :)
Mondom, nézegesd egy kicsit a WreckedExotics-ot, hogy milyen brutális baleseteknél is (relatíve) mennyire egyben maradt az utascella. Nem is igazán értem, hogy konkrétan mire alapozod, hogy rossz lenne a sportautók passzív biztonsága, vagy hogy egy személyautóhoz képest biztonsági kompromisszumokat kéne kötni. Bátran vegyél egy Porschét, én azt mondom :)

Tomato77 2014.07.24. 15:44:03

@Car Mandiner: Ez a purhabos megoldás létezik, az mentette meg Sz. Tál Ohne Szilvesztert A Pusztítóban. :-)

Car Mandiner · http://kaszni.blog.hu/ 2014.07.24. 16:04:24

@Tomato77: tényleg, én is láttam a saját szememmel! :)
süti beállítások módosítása