Autóépítés

Reviczki Róbert alias Car Mandiner

Tuning mindhalálig

2015. május 24. 17:34 - Car Mandiner

Vannak hasznos átalakítások, vannak károsak, és vannak amiknek nem biztos, hogy van valamilyen értékelhető hatása, de legalább jól eltöltik az emberek a  szabadidejüket.

Talán ezt a témát egy rétegeket érintő eset körbejárásával lehetne a legjobban bemutatni.

Mondjuk van egy léghűtéses, széria Volkswagen-ünk, méghozzá Bogár, vagy ilyen motorral szerelt bármi. Valaki azt mondja, hogy nyárra zárjuk ki a rendszerből a fűtődobot, és csak az olajhűtőn, meg a hengerek bordáin engedjük át a levegőt, így jobb lesz a hűtés. Nos, biztosan az ominózus autógyárban is sok hülye dolgozik. Nem tervezték meg a rendszert rendesen, és az évek alatt érkezett visszajelzéseket sem vették figyelembe, ezért jönnek jól az ilyen önjelölt autótervezők, akik megmondják a tutit. Gondolom részletes laboratóriumi vizsgálatokkal támasztják alá állításukat, és nem csak a paraszti észre hagyatkoznak: "Több levegő, több hűtés".

20150524_133439.jpgTehát itt a komplett motorblokk, csak a ventilátorházról hiányzik az átkötő cső, ami baloldalt csatlakozik arra a sötétszürke "krumplira". Ezen keresztül megy a fűtőlevegő, amit természetesen a hűtés rovására csapolunk meg. (Hiszen a gyárban biztosan nem gondoltak arra, hogy két funkciót kiszolgáljon a ventilátor teljesítménye.)

20150524_144732.jpgA kilépőnyílást ezzel a csappantyúval nyitjuk, zárjuk. Most félig nyitva van, így, és ha teljesen zárva van, van egy menekülőútja a forró levegőnek.

20150524_133635.jpgEz az.

Ez azért is fontos, mert ha a hőszabályzó még nem nyitotta ki a lamellákat,

20150525_064127.jpg(Vagyis a termosztát ebben az állapotban leledzik)

és a fűtésünk is elvan zárva, csak erre tud jönni a levegő,, így nem fogja vissza a légellenállás a ventilátort, vagyis a motort.

Másrészről: Mi is az értelme ennek a hülyeségnek, vagyis a lyukas fűtődobnak? A hűtés szempontjából vegyük górcső alá a témát!

Az első képen látható, hogy a fűtődob szinte érinti a hengerfejet. Nos, mint a nevéből is gondolhatjuk, a dob fűt. Nem csak az utasteret melegíti, hanem a motort is, főleg ha nem áramlik benne a levegő. Ebben segít számára az a tetemes mennyiségű alumínium borda is, ami kitölti a burkolatát. Mondhatnánk azt is, hogy bezzeg a nem autóhajtásra kialakított motoroknál (például szivattyúk) nincsen csak egy J formájú cső, de ott felhasználástól függően nagyobb ventilátort szereltek be, terelő lemezt alkalmaztak, és arról se felejtkezzünk el, hogy maga az acélcső is távolabb helyezkedik el a motorblokktól.

Tehát az a gondom ezzel az egész történettel, hogy ha ledugózom a ventilátorház kijövőcsonkját, akkor nagyobb hőfok lesz mérhető a fűtődobon, ami jobban melegítheti a motort. Persze lehet, hogy a tuningolt mennyiségű, fentről érkező hűtőlevegő kioltja ezt a hatást... már ha jól pörög a motor. Ha meg hirtelen leállítjuk a "ketyegőt", és beszaladunk egy liter tejért, akkor mi van? Egy túlhevült doboz sütögeti az olajat a hengerfejben.

Ráadásként említsük már meg a szívócsonk melegítést. Ismét tekintsünk az első képre, és vegyük szemügyre a világosszürke csövezést, ami a sötétszürke "krumplitól indul, és ott is érkezik vissza a kipufogóba (vagy fordítva) másik oldalon. Mind a két oldalon hatással van rá a hátsó hengerek kipufogókönyöke, ami a fűtőlevegő nélkül bizonyára nagyobb hőfokon üzemel, így jobban melegítheti a szívócsonkot fűtő csövezést, ami módosulásokat okozhat a keverékképzésben.

Ugyanezen a részen jelentkezhet még egy probléma: Ha a fűtőlevegő nem hűti a hátsó könyököket, a felette levő takarólemez (ami nincs a képen) is átmegy rezsóba, de nyilván a könyök maga is nagyobb környezeti hőterhelést jelent az egyéb alkatrészek számára.

Ha valaki mindenféleképpen jobbítani akar a hűtésen, akkor másként kellene megközelítenie a dolgot. Például gyakori hiba az, amikor a kisebb motorra tervezett, keskenyebb ventilátort építik össze a nagymotorral. Aztán meg nyöszörögnek, hogy túlmelegszik a cucc, hülyék a gyáriak. Ja, persze...

Amúgy áramlástanilag érdekes a farmotoros léghűtésesek légtáplálása.

image036_600_0.jpgNos, csak egy ilyen ábrát találtam hirtelen, de a lényeg leolvasható róla: Az autók mögött légritkulás tapasztalható, egyes farmotorosok meg onnét szívnák a levegőt, de ez nem elég!

5313198_6793675594142af22e33a56330c79910_wm.jpg

Mint ahogy a füst is mutatja, úgy áramlik a levegő az autó körül, hogy például a Typ14-es Volkswagennél vákuumot alakíthat ki a hűtőnyílásnál, mint ahogy a porlasztó torkában a fúvókánál kirántja a légáramlás a benzint, itt a levegőt ránthatná ki, ezért egyértelműen nagyobb teljesítményű beszívást kell alkalmazni.

Itt is bedurranhat a negatív tuning,

535_avto_ayerodinamika_1600x1200_www_gdefon_ru.jpgegy remek leszorítószárny formájában. Lennének itt is gondok, ha a gépezeten végzett átalakítások elvennék a levegőt a hűtőnyílástól. Biztosan látott már mindenki kispolákon, vagy éppen Bogáron esővédőt, vagyis a szívónyílást levédő ereszt. Ha a légáramlással szembe fordítanák még extra luftot is sikerülne bekanalazni, de ha hátra, lefelé fordítják, csak növelik a hajlakkszóró effektust. Aki tegnap született, az dugjon egy szívószálat egy pohár vízbe, úgy, hogy ne érje a pohár alját. Kis távolságból, körülbelül vízszintesen fújjon rá jó erősen a szálra. Ha ügyes, kijön a víz a csövecske végén, és nem a levegő fog bemenni. (Úgy is nagy móka, hogy ha bevágjuk a szívószálat annyira. hogy derékszögbe liffenjen, majd a kinti részébe fújunk) Ebből jól látható, hogy nagyon nem mindegy, hogyan érkezik az a levegő a rendeltetési helyhez.

Persze itt én csak fotelfilozofálgatok, nem mértem ki semmit a laborban, sem hőfokmérővel, sem légtömegmérővel. Viszont kérdem én, elméletileg ki tehette ezt meg? Azok a hülye gyáriak, akik Dél-Amerikában is jó nagy darabszámban jelen voltak, vagy mi sufnitudósok?

komment

A bejegyzés trackback címe:

https://kaszni.blog.hu/api/trackback/id/tr997487716

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Make Valamit · http://make.blog.hu 2015.05.24. 20:06:29

Sok embernek még a 120-as kotkoda fűtését rövidrezáró csövecske is meghaladta a tudását, hány de hány olyan sztori volt anno a derék farosokkal, hogy miután kétszer megforralja reggel a vizet, utána működik rendesen! Ilyenkor jöttek a nagy bakony kapcsolóval az önjelölt szerelők, hogy nosza be a hűtőventire, ezt forralja ha tudja. Végeredmény: bekapcsolt ventillátorral nem lehetett leállítani se a rotyogó motort, mert visszafelé megtáplálta a kettes biztosítékot.
No. Nekem egyszer valaki elkezde magyarázni hogy valamelyik levegős bogáron a hűtésen kis termosztátok nyitogatnak ablakokat, és ha nyitva van, akkor melegszik hamarabb a motor. Bólogattam és vigyázok hogy ezekben max. a villanyossághoz nyúljak (eg. amihez értek) :)

Car Mandiner · http://kaszni.blog.hu/ 2015.05.24. 20:29:37

@Make Valamit: Skodámba be Opel termosztát, és soha semmi baja.
Amúgy a Bogáron egy harmonika termosztát van, és a melegre megnyúlik, ekkor nyitja az alapból bezárt lamellákat, utat engedve a levegőnek. Ha így pusztulna meg nem melegedne a motor, de sajnos fordítva szokott.

Car Mandiner · http://kaszni.blog.hu/ 2015.05.25. 06:52:23

Szóval kimaradt egy fontos dolog: Ha zárva a fűtés és még a hűtőlamellák sem nyitottak, a levegő csak a bemutatott nyíláson át tud távozni. Ha ezt nem tudná megtenni, a lég ellenállna a ventilátor nyomásának, visszafogva a motort.

Szkotti 2015.05.26. 10:15:04

@Car Mandiner: Skodához semmi más nem kell (se extra termosztát, se manuális kapcsoló) csak egy tiszta, vízkő- és levegőmentes hűtőrendszer!
Ez nem szokott meglenni 10-15 év olcsófagyállós, vagy csapvizes üzemeltetés után, és mindenki ódákat zeng aki alaposan kitakarította és légtelenítette a rencert.
A bogárhoz meg nem értek, de nyilván ott ugyanígy megvan a gyári légjárat logikája...

Car Mandiner · http://kaszni.blog.hu/ 2015.05.26. 16:21:25

@Szkotti: az Opel termosztát nem extra volt, csak az akkori viszonyok közt működőképes. Ugyanis olyan vackokat árultak a 90-es évek elején, hogy a bolti alkatrész sem működött.
Ezt a kapcsolós témát én sem értettem. Mit hűt a paraszt, ha a víz el sem jut a hűtőig - mert sokszor ez volt.

Acmee 2015.06.01. 07:08:13

Tuningolni a hűtőrendszert max. úgy lehetne, hogy a kocsi alól "felkanalazzuk" a menetszelet (hátrány, hogy igen retkes az ott lévő levegő), majd ventillátor->hengerek->hátsó kilépőnyílás. Így az autó alatt lévő sűrűbb, nagy nyomású levegő "átpréseli" magát a hűtőrendszeren, majd hátul a kis nyomású tér "kiszívja" azt. Ráadásul minél gyorsabban megyünk, annál erősebb a hatás. De ugye ott a retek, ami szezononkénti blokkmosásra kárhoztat (némi olajköd esetében az idő drámaian rövidülhet...)

Car Mandiner · http://kaszni.blog.hu/ 2015.06.01. 08:18:14

@Acmee: gyönyörűen be lehet vinni oldalról a levegőt, csak karosszéria átalakítást igényel. :)
süti beállítások módosítása