Autóépítés

Reviczki Róbert alias Car Mandiner

A nyugdíjas ne vezessen!

2017. május 24. 17:35 - Car Mandiner

Évek óta folyik a médiából, hogy az idős autóvezetők milyen nagy veszélyt jelentenek a többi közlekedőre. A mai Sebestyén show-ban is ezt a tam-tamot verték. Balázska nem értette, miért nem szigorítanak az öregek jogosítványmegtartási procedúráján, hiszen az adatok egyértelműek: Országunkban jelenleg közel 1,19 millió 60 év felettinek van vezetői engedélye, 2895 balesetből, összesen 536-ot okoztak a 60 év felettiek, ez pedig 18,5 százalékot tesz ki!

jogsi_2.jpg

Ez igen jelentős szám, túl nagy kockázatot jelentenek a nyuggerek a normális emberekre, úgyhogy ki kell őket vonni a forgalomból. (Szándékosan használtam ezeket a szavakat, bár nem az enyémek, és nem is értek velük egyet)

Tehát a számok nem hazudnak, csak az emberek nagy része hülye hozzájuk. Ezekből az adatokból semmi nem következik! 

Teszem fel, hogy van egy börtön valamelyik országban. 1000 fő közül 500 nyambala törzsbéli, és 500 uhulu törzsbéli. Ebből az következik, hogy a bűnözői hajlam egyik törzsben sem erősebb a másiknál... Hacsak azt nem vesszük figyelembe, hogy az ország lakosságának 90%-át adja az egyik törzs, míg a maradék 10-et a másik. Hoppá! - kiálthatnánk fel. - Hiszen akkor azon törzs tagjai, akik jóval kevesebben vannak az országban, de ugyanannyian a börtönben mint a többségi faj, mocskos bűnöző genetikával rendelkezik... Ha nem árnyalná a dolgot az, hogy ez csak egy börtön az országban, a többiben más a törzsi elrendeződés. 

Visszatérve a jogsikhoz: Az egyenlet megoldásához tudni kellene az országban jogosítvánnyal rendelkezők számát, hogy továbbmenő következtetést lehessen levonni, (hiszen nem mindegy, hogy még egyszer annyi jogsi van, mint a hatvanasoké, vagy kétszer annyi) de akkor sem jutnánk valós adathoz, hiszen nem tudjuk, hogy az ország útjain ki mennyi időt, kilométert tölt, hiszen olyan is van, aki rendelkezik jogsival, de soha nem vezet. 

Mondok egy vicces példát még az ilyen zsigeri demagógiára és ez nem tőlem származik: "Magyarországon hatalmas mennyiségben fogy az autópálya matrica, ez is mutatja, milyen népszerű a lakosok körében."

 

8 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://kaszni.blog.hu/api/trackback/id/tr4412537807

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

enpera · http://c64blog.wordpress.com 2017.05.24. 17:51:02

Te minek hallgatsz ilyen szarságokat, most komolyan?

Car Mandiner · http://kaszni.blog.hu/ 2017.05.24. 18:26:09

@enpera: néha gondban vagyok reggelente. Már nem szoktam hallgatni ezeket, de van, hogy a Poptarisznyán nyugger zenék mennek, aztán nem érek rá váltogatni, és valahogy idekeveredek.

kkn 2017.05.24. 22:03:27

Fateromnak 12 éve súlyos agysérülése volt, relatíve jól gyógyult belőle. Visszamaradt mindkét szemén egyik oldalra látótérkiesés, egyik fülére alig hall. Persze a reflexei sem a régiek. Az agysérülések miatt vérhígító infúzióra kellene visszajárnia időnként, amit nem tesz meg. Mi tudjuk, miben tér el a régi állapotától, idegennek sokára esik le.Már a baleset előtt is kezdett romlani a vezetési stílusa. Lábadozása alatt lejárt a jogsija, de mindig újra szeretett volna vezetni. Pár éve azután csak nekifogott, és meg ismkapta újra, aminek a család nem örül, mert tudjuk, milyen hátráltató dolgok vannak, amik ok, hogy vidéken kicsi a forgalom, meg alig vezet, de egyszer kellene valamit reagálni, amit már nem úgy tudna, és kész a baj. Arról nem is beszélve, ha vezetés közben lesz valami olyan vele, mint amiért anno leesett a létráról. Most hetven évesen így indul neki a Freelanderrel az útnak.
Sajnos sok öreg vezet ilyesmi képeségekkel, akiket sűrűn kellene orvosilag ellenőrizni, de az is olyan, hogy az ismerős háziorvos megadja a jogsit Pista bának, úgyis csak a faluban vezet. Azután valami miatt ki kell menni a nagyvilágba, és bekavarodik. Nem azzal van a baj, hogy az öregek vezetnek, hanem a kontroll elégtelen. Mint a műszaki.
Nem mindenkinek van olyan önuralma, hogy magától letegye, mint a másod nagybátyámnak anno, amikor fejre állt a Trabival az árokba. Igaz, harmadjára törte akkor össze pár éven belül.
Az ilyen esetek miatt, mivel tudják, a rendszer nem működik jól, egyszerűbb lenne az ellenzőknek mindenkinek tiltani, mint kivárni a kisebbség baleseteit.
Sajna ez nem fekete-fehér-igen-nem, mégis így állnak hozzá.
Nem lehet igazságot tenni, mivel egyik a még fitt hetvenes nagypapát védi, aki rendesen vezet, a másikkal meg szembejött a körforgalomban egy öreg. Mindkét félnek igaza van, csak a rossznak jobb a reklámja.

Car Mandiner · http://kaszni.blog.hu/ 2017.05.25. 07:15:05

@kkn: pont erről írtam. Ez nem matematikailag megoldható feladat. Nem lehet mindenkit büntetni egy csoport miatt. Amúgy normális kutatás is volt ebben az ügyben, ami azt hozta ki, hogy bár az öregek reflexei rosszabbak, de kompenzálnak az óvatossággal. Ez ugye abban nyilvánul meg, hogy lassúak. Ettől vágja szét a rohanó parasztot az ideg, de ez nem fizikai sérülés. Viszont, amikor reggelente megindul az alul iskolázott horda, záróvonalon, kanyarban előzve, 80-nal lakott területen, az már nem csak (tudom, a tötymörgés is veszélyes) mentális problémát tud okozni, mégsem akarja senki elvenni tőlük a jogsit, vagy pszichológia vizsgálatra küldeni őket.

Untermensch4 2017.06.05. 09:57:50

@Car Mandiner: " Ez ugye abban nyilvánul meg, hogy lassúak. Ettől vágja szét a rohanó parasztot az ideg, de ez nem fizikai sérülés."
Én ilyen fiatalon tötymörgő típus vagyok. Az a módszerem hogy hagyok magam előtt helyet hogy aki siet, meg tudjon előzni. Amúgy a fizika mai állása szerint, tudtommal túl gyors sebesség pl a nagy féktáv meg megcsúszás miatt okozhat balesetet. A túl lassú sebességnél nem tudok ilyenről... ja, közben rájöttem. Akiknek sietni KELL (ez nagy varázsszó) azok ütköznek...
Európában van ám a lelassuló öreg vezetők problémájára egy régóta használt megoldás. A moped/smkp jogsi hozzánk hasonlóan könnyen megtartható és lehet vele vezetni mopedautót aminek kb 40 a végsebessége. És vhogy az ottani sietnikell-emberek is tudnak közlekedni... (*)
Az egyéni képesség-méregetéssel persze több pénzt le lehetne nyúzni a jobbágyokról. Csak akkor olyan anomáliák is bezavarnának mint amikor apám mondta anno hogy én friss jogsival vszeg jobb eredményeket produkálnék a videójátékos-készségeket igénylő PÁV-műsorszámokban mint ő. Ő meg 2%-nyival a lélegeztetőgépes szint feletti légzésfunkcióval még lejegesedett hídra kanyargós felhajtásnál, nyári gumival vissza tudta nyerni uralmát járműve felett, mintha szándékosan driftelt volna...
(*) érdekes lenne az európai baleseti statisztikákat is megnézni, ebből a szempontból

Car Mandiner · http://kaszni.blog.hu/ 2017.06.05. 10:29:59

@Untermensch4: a statisztika máshol is hasonló számokaz dob, de mivel nem tudjuk ott sem, hogy az úton valósan közlekedők milyen életkori arányban vannak jelen, hülyeség az egész. Hiszen ugyanaz az adat több féle végkövetkeztetésre ad lehetőséget. Mindenesetre, ha a nyuggerek 18 és fél százalékban okoznak balesetet, akkor felkérném a maradék 81,5 százalékot, hogy maradjanak otthon, amikor én elindulok, mert én a kisebbik rosszat választanám.

Untermensch4 2017.06.22. 22:22:27

@Car Mandiner: Még az is előfordulhat hogy a vezetési alkalmasságot nem kell lebutítani az "alkalmas-szemüveggelalkalmas-alkalmatlan" meg a (kétféle?) PÁV-kategóriákra. Egyszer olvasgattam a különféle, jogsiba bejegyezhető korlátozásokat, annyiféle dolgot lehetne kikombinálni belőle hogy csuda. Olyat is hogy egy bizonyos sebességnél nem mehet gyorsabban, más meg nem jut eszembe, kb 15 éve olvastam... :)
PÁV-jelleggel az alkoholtoleranciát is lehetne tesztelni, regisztrálni, használni. Vannak emberek akik eleve hülyék vagy már minimális alkoholtól azok lesznek, és vannak akik képesek fejben tartani hogy jobban kell vigyázniuk mert nekik most leromlottak a képességeik. Egy ilyen utóbbi illetőnek mondta egyszer vki, hogy "láttam pénteken hogy részeg voltál". Hol láttad? A kereszteződésnél ahol megálltál a táblánál ahol soha senki... :) Nem teljesen jó példa mert egyszer mindkét visszapillantót úgy hagyta el hogy nem tudta hol és miért...
Volt viszont veszélyes üzemben darus kollégám, a zéró állapot volt nála a legritkább, óránlént 1 dl alatt nem sokkal volt a normál üzemanyag-fogyasztása töményből. Kérdeztem párszor a "gyalogságot" hogy nem érzik magukat veszélyben? Mondták hogy nem. Látszik mindig a daru mozgásán hogy biztonságban vannak. Meg a statisztika is ezt igazolta. A közút persze veszélyesebb mert ott a labdázó gyerektől a bamba felnőtt zombi futóbajnokig minden van és kevésbé személyes az ismeretség. :)

Car Mandiner · http://kaszni.blog.hu/ 2017.06.22. 22:58:28

@Untermensch4: szerintem a legveszélyesebb faktor, a pszichológiai azt meg nehéz szűrni.
süti beállítások módosítása