Autóépítés

Reviczki Róbert alias Car Mandiner

Se szeri, se szerszáma

2018. január 11. 20:01 - Car Mandiner

Én Car Mandiner (akit feljelentettek a facebook-on, hogy nem ezen a néven anyakönyvezték), minden szerszámos írások atyja... Na, jól van, tudom, hogy nem vagyok ilyen nagy ember, de viszont azt is tudom, hogy az én írásaim után (Mivel dolgozzunk...  Mitől barkács... )  kezdtek bele sokan holmi szerszám szerdákba, szombatokba, meg barkácsbizgentyűkbe. Mivel nagy hirtelenséggel ilyetén módon megszaporodtak ezen írások, félretettem egy kis szösszenetet, főleg, hogy egy nagy ember  - pont a kollégám által is favorizált - Lidl-ös termékeket vette górcső alá.

20171003_093416.jpg

Azért írtam, hogy a kollégám favorizálja, mert nem én veszem ezeket a remek eszközöket, így neki kell megköszönni, hogy táptalajt szolgáltat a kÍsérleteimnek. Én megkísérlek ezekkel a szerszámokkal dolgozni, aztán vagy sikerül, vagy nem, de az biztos. Legutóbbi lista. Asztali köszörű: körülbelül 1 üzemórát bírt; hőlégfúvó:  működött, letettem, nem működik; levegős rozsdaverő izé: nem veri a rozsdát, hátat masszírozni viszont jó; bit fej tartóban elfordult a csavarozófej, ott rohadjon meg; levegős fúró-csavarozó: úgy üt a tokmánya, hogy nem hiszed el; akkus lámpa: pár perc alatt lemerül; forrasztó állomás (így nagyképűen) azért állomás, mert a 40 centiméternyi "madzag" nem sok futkározásra ad lehetőséget, jótállásban cserélték; sarokköszörű: első indításnál sikítva dobtam el, mert azt hittem felrobban a kezemben, rövid idő alatt meghalt, a másik (mert kettő is volt), még elcsörög; levegős orrfűrész: első nem működött, a másik igen, először, aztán inkább nem... Lehet, hogy van még, de későre jár, így rátérnék a fenti képen látható címkét viselő mérnöki remekműre, az állványos fúrók Szent Gráljára.

Már a csomagolás gyanút ébreszthet a fémipari szakemberben, ugyanis egy falécet fúrnak a dobozon látható képen, ergo fafúrógép, de ez nincsen írva sehova. Viszont ha a vasaknál szokásos fúrónyomással, (erőtojással, mint ahogy régi kollégám mondta) próbálunk dolgozni, úgy érezzük, hogy széthajlik az egész szerkezet, tehát csak óvatosan bánjunk a bennünk szunnyadó oroszlán erejével, annál is inkább, mert ha a tárgyasztalnak nem a közepén fúrunk, nem tudjuk olyan erősséggel meghúzni, hogy ne liffenjen le. Amúgy a tokmányba se kicsi, se nagy fúrót nem tudunk befogni. A nagy még nem is lényeges, 13 - tól felfelé úgyse bírja a motor, de az már vicc, hogy egy idő után a kétésfeles' fúrószár kiesik belőle. Fúrásmélység: kevés, talán 4 centiméter. 

De nem ezért ragadtam billentyűzetet! Van ebben a szerkezetben egy olyan remek mérnöki csúcsteljesítmény, amiről meg kell emlékezni: Az áttételi, és szíjfeszítő rendszer. 

20171003_093751.jpgHa egy kicsit kicsavarjuk a nyakunkat, láthatjuk, hogy pont középvonalon van a két tárcsa (meg azt, hogy fejre esett a gép, és eltört az egyik), viszont ha feszítünk a szíjon - mivel egy tengelyen fordul a motor -  lazítunk rajta. Hogyan lehetséges ez? Először is, a két tárcsa nem fordítottja a másiknak, hiszen ha az lenne nem kellene a szíjfeszítést állítgatni, mert amennyivel az egyik tárcsa szűkül, a másik annyival tágul, tehát egy helyben hagyott motorral is tudnánk működtetni a gépet, így viszont nem, Van olyan fokozat, amikor kiderül, hogy a géphez adott egy darab ékszíjjal nem tudjuk azt használni, ugyanis a motor tárcsástól belefordul a burkolatba.

20171003_093434.jpgAz a három rovátka a felhajtott takaróban azt jelenti, hogy gyakorlatilag kivágta magát a tárcsa a szabadba. 

Mi a megoldás? Sűrű anyázások közepette elmegyünk, és veszünk még egy szíjat, aztán cserélgetjük, vagy (Mi a szrattyért vagyunk szakemberek?) megoldjuk mérnökiesen.

Mint a képen látható a tárcsa alatt, van még egy pár centinyi hely a kivágásban, így jobbra elbírjuk tolni a motort.

20171003_093514.jpgAz a fekete csavarozott rész az eredeti felfogatás, ami el lett vágva, és ide lett betolva annyi laposvas amennyit engedett az említett kivágás. Így már nem a középvonaltól kezd elfordulni a motor, hanem attól jobbra és most már betudjuk fogni vele az egész állítási tartományt. Mielőtt valaki kérdezné, válaszolok is: Nem, más méretű ékszíj nem orvosolta a problémát, egy méretűvel  valahogy sehogy nem akart működni a teljes skálán. 

komment

A bejegyzés trackback címe:

https://kaszni.blog.hu/api/trackback/id/tr4913567119

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Szkotti 2018.02.01. 11:25:26

Muhaha! Elegáns megoldás! Nekem teljesen hasonló rettenetem van, de van vagy 20 éves, és még EKTE (így monnyák, nem-e?) német Praktikerből hozta anno a kitántorgott rokonom. Tokmánypontosság stimmel, az is ilyen, a tárgyasztal mondjuk bírja, nekem az egész tengelymiskulancia lötyög az öntvényházban, de ezzel már tudok kalkulálni.
Én a szíjfeszítést egy, az autómból már lecserélt vezérműszíj-feszítőgörgő beépítésével oldottam meg...
A nagy múltú szerszámgépgyártó Parkside kínálatából a múltkor nem bírtam ellenállni a 9000Ft-os légkulcsnak. Azt gondoltam egyből,hogy nem lesz olyan mint apósom CP-je, ezért biztos ami biztos alapon azért a blokkot elraktam, és nem élesben tettem próbára a képességeit. Jól tettem... Tartálynyomás 6 bar, lássuk. Hát a RATATATA helyett csak olyan bizonytalan ta...ta...ta..ta.. jött belőle terhelés nélkül is, és nem próbáltam vele csavar meglazítani, de esélyem se lett volna. Szerencsére kérdés nélkül adták vissza az árát a boltban... eleve nem fűztem hozzá nagy reményeket, nade, hogy _SEMMMIRE_ nem volt jó, azért meredek. Mindegy, a csillagkulcskészlet, meg a vízmérték működik...

Car Mandiner · http://kaszni.blog.hu/ 2018.02.01. 11:44:27

@Szkotti: a légkulcsot kipróbálták a Totalcar-on, kettőből egy működött, ami ugye fél siker.

robijoe 2018.03.16. 09:39:24

Most megnéztem az (itthoni) fúrógépem, mert bent egy kb 30 éves állványos van és kB tökéletes. Szóval az enyém work zone, ott egy fokkal jobb a szíj feszítés, három szijtárcsa van és 1,5-16(ez biztos vicc inkább) lehet befogni, 280-2350 - ig lehet fordulatot változtatni. Szerintem nem rossz, de barkács gép, mindenképpen.
Tehát a másik "márka" ennyivel rosszabb :-(

Car Mandiner · http://kaszni.blog.hu/ 2018.03.16. 10:54:59

@robijoe: ezen 3-16-ig lehet f.szárat befogni, ami tényleg vicc, hiszen a kicsit - amit bírna hajtani - nem lehet befogni, a 16-ost meg nem viszi igazán.

FrundsbergW201 2018.09.27. 14:37:24

Nekem einhell volt, sok ève működik, persze gyenge, ritkán ha kell 12es luk akkor azt 4 lèpcsőben lehet kiszenvedni vele.De most vettem egy gèpszöv gyártmányú bèkebelit na azzal lehet fúrni vidáman.Pedig 380ról kondival 230ra lett alakítva így gyengèbb de mèg mindig 4x eroősebb.Szerintem egy profi műhely ne vegyen barkács minősègű gèpeket
süti beállítások módosítása