Autóépítés

Reviczki Róbert alias Car Mandiner

Vigyázz, mert ráfázol! Fékszerelési abszurd.

2015. november 25. 20:41 - Car Mandiner

Azt olvastam, hogy minden ötödik gyerek igaznak gondol mindent, amit a neten talál. Vajon milyen az arány a felnőtt lakosok körében ugyanebben a témában? A választ nem tudom, de azt igen, hogy például a Ford Focus dobfékszerelését bemutató lelkes amatőrök - és ami igazán szomorú - profinak mondott szervizesek, milyen döbbenetes útmutatókkal látják el a többi világosságra vágyó sötét elmét.

A félrevezetők közül is kiemelkedik egy nagy látogatottságú oldal, hihetetlenül ostoba, szinte direkt bárgyúnak tűnő videója.

Kezdeném ott, hogy a számomra elérhető gyári, szoftveres útmutatón egy sárga felkiáltójel látható rögtön az első kép, és mondat mellett. Arra kérnek bennünket, hogy ne a tengelycsonk anyájának oldásával vegyük le a fékdobot, hanem a belső oldalon található 4 darab tengelycsonkállványt rögzítő csavart távolítsuk el!

Miért? A gyárilag beállított nyomatékkal meghúzott csapágyrögzítésre hivatkoznak, amit balgaság bolygatni, főleg ha nincs nyomatékkulcsunk annak visszaállítására. A magyar szakembereket ismerve jobb is, ha a csapágy marad a védett burkában, addig sem verik bele a koszt a fékből.

Na, de lépjünk el ezektől a szőrszálhasogatásoktól, és nézzük a valódi komédiát, amit ezek a remek emberek bocsátottak rendelkezésünkre. Direkt nem linkeltem be az oldalt, nem növelem a látogatottságukat, aki akar úgyis rákeres.

Akkor lássuk az első poént!

bscap0000.jpgKotonkesztyűs barátunk csavarhúzóval babrálva piszkálja le a dísztárcsát, amit felénk egy kétkezes rántással szoktak eltávolítani, de ez még nem a poén, nem lehet mindenki rutinos, és erős.

bscap0001.jpgAztán máris ugrik neki a tengelyanyát takaró kupaknak, biztosan hülyeségnek tartja a gyári ajánlást, így könnyebbnek, és észszerűbbnek találhatta.

gif0003.gifEzen berosáltam! Nem szervizpisztolyból, nem ecsetelve, hanem "vödörből" mosta le a mocskot, mint Bözsi néni a disznóvágásban a bontóasztalt, bár az asszony előtte le "gyukerkefézte" a nagyját.

gif0006.gifEkkor már véresre karmoltam az arcom... Mit akar a szerencsétlen? Volt időm gondolkodni, mert jó ideig szarakodott. Nem, nem akarta elvágni a rugót, bár úgy tűnt. Csak le akarta venni a kis nyomorult...

gif0009.gifAz egyszerűnek tűnő rögzítőrugó levétel is több percig tartott nála. A kezében látható fogó igazán alkalmatlan erre a célra. Egy képvágás után megjelent kezében a csavarhúzó, amivel nyugodtan lenyomhatta volna a villás részt, és kézzel kihúzhatta volna a holmit, de Ő csak feszegetésre használta a szerszámot.

gif9.gifSzervizes fogótánc.

gif0020.gifMaradj már ott, rohadj meg!

Ez már az összeszerencsétlenkedés. Visszafelé is úgy kell feltenni, mint ahogy lefelé kellett volna: Rugókkal összeszerelve. Ugyanis levételkor a biztosítás eltávolítása után egyben le lehet emelni, és ugyanúgy visszamegy egy kis erőkifejtéssel, amivel széthúzzuk a rugókat, és nem akar leesni mint itt. (Ez olvasható a gyári szerviz lemezen is, jegyzem meg mellesleg.)

gif025.gifAztán természetesen oldalcsípővel barmolja be a rugókat, amik naná, hogy nem akarnak bemenni, hiszen úgy vannak tervezve, hogy betesszük az egyik végét, elfordítjuk, majd beakasszuk a másik oldalt. Amúgy alul fordítva teszi vissza a rugót...

gif0036.gifSzerintem én vagy tíz éves voltam, amikor a saját káromon megtanultam, hogy egy csípőfogó nem alkalmas rugószerelésre. Ha valaki célzott helyen akarja eltörni a rugót, annak a helynek a megalkotására viszont tuti cucc. Ő először középen akarja eltörni, majd inkább a bal oldalon.

gif0053.gifIgen, ez nem egy nyomatékkulcs! Jó  ide a légkulcs is, az a profi. (Szerinte)

gif0070.gifMegkoronázandó a folyamatot itt a légtelenítés mozzanata.

Az a kimunkálás a légtelenítő csavar végén egy cső számára van kiképezve, ami nem csak azt a célt szolgálhatja, hogy ne ömöljön a fékfolyadék a világ faszárú nyalókájára, hanem, egy átlátszó csőben az esetleg még jelen levő levegőt is megmutatja, plusz nem tud esetlegesen levegő visszaáramlani, ha a segéd idő előtt felemeli a lábát a fékpedálról. (Én ezzel a módszerrel már magam is légtelenítettem, más eszköz hiányában.)

Csak csendben említeném meg, hogy a fékfolyadék környezetbe juttatása súlyos szennyezés, mert méreg, ráadásként a futóműről lemarja a festéket, hiába is gondolhatják egyesek azt, hogy a fék körül ellenáll ennek a bevonat.

 

 

18 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://kaszni.blog.hu/api/trackback/id/tr258113642

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ZYLO 2015.11.25. 23:06:05

Nekem ugyan Escortom van, de a hátsó fék ugyanilyen. Szerencsére nem láttam a videót, így magamtól kitaláltam, hogyan kell szerelni.
Vajon miért nem szólt senki a jómunkásembernek, hogy ezt a szerencsétlenkedést kár publikálni?

Car Mandiner · http://kaszni.blog.hu/ 2015.11.26. 06:07:49

A videó létezését én sem értem, de ha a szórakoztatás volt a cél, akkor igen csekély az a réteg, aki érti ezt a humort.

selgir 2015.11.26. 07:38:29

az a légtelenítés tényleg csúcs...

nagynyomású rendszert nem akar szerelni? azt is megnézném :D

Kuntakintekitekinte 2015.11.26. 14:43:39

Ez egy ilyen világ. Van aki az autószerelés világáról akarna bemutatót tartani, van aki az ismeretek átadásával, az újságírással áll pontosan ugyanolyan hadilábon mint a "jómunkásember" az autószereléssel.

erdomester 2015.11.26. 15:20:17

Váltószerelés, lengőkar szilentezés, gömbcsuklócsere, stb. nincs a Mester repertoárjában? Szemeim kívánják ezek látását is. :)

Car Mandiner · http://kaszni.blog.hu/ 2015.11.26. 16:25:15

@selgir: erről jut eszembe: és az aki fekete benzincsővel szívta át a fékfolyadékot, majd beslukkolta a lét, és a mentő vitte el?

Car Mandiner · http://kaszni.blog.hu/ 2015.11.26. 16:26:30

@erdomester: ott a cég neve a kép alján, keress rá, hátha bővebb a repertoár! :)

torró 2015.11.26. 19:35:13

" Arra kérnek bennünket, hogy ne a tengelycsonk anyájának oldásával vegyük le a fékdobot, hanem a belső oldalon található 4 darab tengelycsonkállványt rögzítő csavart távolítsuk el!"
Nem tudom, lehet hogy már rosszul emlékszem, mivel 61-n mentem szerelő inasnak, meg vagy 30évig volt saját műhelyem,/most már 6 éve bezártam/. Én úgy emlékszem, hogy a féktám tárcsa csavarjai a fékdob felől vannak becsavarba. Nos ahhoz meg mindenképp le kell venni a dobot. Amúgy meg egyszerűen megjelölöd az anya helyzetét, ha nem áll rendelkezésedre gyári paraméter, márpedig ritka, De egy idő múlva ebben a szakmában ha nem alakul ki benned az az érzés, hogy melyik anyát mennyire kell meghúzni, akkor sürgősen menj máshová robizni. Abban az időben még kézzel állítottunk szelephézagot, és meg kellett csinálni már hézagmérő nélkül is. És meg tudtuk.
A szemléltető meg tényleg csúcs!:))))

torró 2015.11.26. 19:52:41

@torró:
Bocs tényleg van olyan amikor a csapágy ház úgy van behúzatva a belső oldalról. Öregszem!

Car Mandiner · http://kaszni.blog.hu/ 2015.11.26. 19:56:31

@torró: nem írtam volna, hogy hátul kell kicsavarozni, ha nem úgy kellene, és nem lehetne. Nyilván van rendes internetes oldal, ahol fel lelheti az ember a valós szerelési útmutatót, akár egy fórumozó is segíthet normálisan. Például itt még rajzot is mellékelt hozzá a barátunk: ww2.justanswer.com/uploads/baddad1/2010-07-12_144859_Capture.PNG
Itt jól látható merről és hova...
Amúgy tényleg sokszor én is sokszor érzésből húzgálom a cuccost, rám is szólt egyszer egy kuncsaft, hogy nincs nyomatékkulcs? Amikor feltettem neki az eszközt a már meghúzott csavarra és a kellő értéken egy paraszthajszálnyi mozdulás után kattant, megjegyezte: - Hiába, na, a rutin...
Persze nyilván véletlen volt :)
Az anya megjelölés is bevett szokás, bár nálunk az újjáépítések során ezt nem alkalmazzuk, mert nincs mit összejelölni. Ezeknél a Fordoknál meg vannak olyan anyák, amik csak meghatározottszor' használhatók. Mondjuk amit ötször lehetne, azt minden levételkor jelölni kell, aztán meg kuka, de van olyan amit csak egyszer lehet beépíteni, de hát nyilván ezt nem egy rutinos mesternek írom. :)

Car Mandiner · http://kaszni.blog.hu/ 2015.11.26. 19:57:31

@torró: közben látom megtaláltad a leírást, nem hagyott nyugodni, hiába ilyen az igazi szaki :)

8jk8 2015.11.29. 09:44:46

Pedig érdemes lenne reklámozni a videót, hatalmas. :D

(TeCső-n is fent van, a gifek sarkában lévő név beír, utána "focus rear brake", és voila)

Car Mandiner · http://kaszni.blog.hu/ 2015.11.29. 19:19:19

@8jk8: majd, hogy néznek, hogy mi ez a nagy forgalom Magyarországról. :)

NPW 2015.11.29. 20:36:13

A legszőrnyűbb az, hogy szerelési hajlamokkal megáldott autótulaj is hasonló videók alapján simán nekiál féket "javítani" és utánna dicsekszik is vele mennyivel olcsóbb így.

Car Mandiner · http://kaszni.blog.hu/ 2015.11.29. 20:42:21

@NPW: és csodálkozik az út szélén a beékelődött, törött rugós fékkel. Ja, meg az is, akinek ebben a szervizben javítottak valamit.

Dzsontra Volta 2015.12.26. 14:33:30

Egyszer még, olyan 20 éve, a 2T Wartungomnak eltört a féltengelye és azzal a lendülettel el is csapta a fém fékcsöveket is, biztos, ami biztos. A fékezési kísérletnél szétspriccelő fékolaj elég komoly károkat okozott a motortér fényezésében és az alvázvédőben is, azóta tudom, hogy a fékolaj nem játék...

Car Mandiner · http://kaszni.blog.hu/ 2015.12.27. 15:45:39

@Dzsontra Volta: az még jó erős glikol lehetett, szilikonos még most sem sok autóban van, az nem mar - ha jól tudom - cserébe nehéz lesz a következő fényezés.

Untermensch4 2016.08.13. 09:48:46

@Car Mandiner: Nem értek hozzá de a csípőfogó nekem is fájt.
süti beállítások módosítása