Azt olvastam, hogy minden ötödik gyerek igaznak gondol mindent, amit a neten talál. Vajon milyen az arány a felnőtt lakosok körében ugyanebben a témában? A választ nem tudom, de azt igen, hogy például a Ford Focus dobfékszerelését bemutató lelkes amatőrök - és ami igazán szomorú - profinak mondott szervizesek, milyen döbbenetes útmutatókkal látják el a többi világosságra vágyó sötét elmét.
A félrevezetők közül is kiemelkedik egy nagy látogatottságú oldal, hihetetlenül ostoba, szinte direkt bárgyúnak tűnő videója.
Kezdeném ott, hogy a számomra elérhető gyári, szoftveres útmutatón egy sárga felkiáltójel látható rögtön az első kép, és mondat mellett. Arra kérnek bennünket, hogy ne a tengelycsonk anyájának oldásával vegyük le a fékdobot, hanem a belső oldalon található 4 darab tengelycsonkállványt rögzítő csavart távolítsuk el!
Miért? A gyárilag beállított nyomatékkal meghúzott csapágyrögzítésre hivatkoznak, amit balgaság bolygatni, főleg ha nincs nyomatékkulcsunk annak visszaállítására. A magyar szakembereket ismerve jobb is, ha a csapágy marad a védett burkában, addig sem verik bele a koszt a fékből.
Na, de lépjünk el ezektől a szőrszálhasogatásoktól, és nézzük a valódi komédiát, amit ezek a remek emberek bocsátottak rendelkezésünkre. Direkt nem linkeltem be az oldalt, nem növelem a látogatottságukat, aki akar úgyis rákeres.
Akkor lássuk az első poént!
Kotonkesztyűs barátunk csavarhúzóval babrálva piszkálja le a dísztárcsát, amit felénk egy kétkezes rántással szoktak eltávolítani, de ez még nem a poén, nem lehet mindenki rutinos, és erős.
Aztán máris ugrik neki a tengelyanyát takaró kupaknak, biztosan hülyeségnek tartja a gyári ajánlást, így könnyebbnek, és észszerűbbnek találhatta.
Ezen berosáltam! Nem szervizpisztolyból, nem ecsetelve, hanem "vödörből" mosta le a mocskot, mint Bözsi néni a disznóvágásban a bontóasztalt, bár az asszony előtte le "gyukerkefézte" a nagyját.
Ekkor már véresre karmoltam az arcom... Mit akar a szerencsétlen? Volt időm gondolkodni, mert jó ideig szarakodott. Nem, nem akarta elvágni a rugót, bár úgy tűnt. Csak le akarta venni a kis nyomorult...
Az egyszerűnek tűnő rögzítőrugó levétel is több percig tartott nála. A kezében látható fogó igazán alkalmatlan erre a célra. Egy képvágás után megjelent kezében a csavarhúzó, amivel nyugodtan lenyomhatta volna a villás részt, és kézzel kihúzhatta volna a holmit, de Ő csak feszegetésre használta a szerszámot.
Szervizes fogótánc.
Maradj már ott, rohadj meg!
Ez már az összeszerencsétlenkedés. Visszafelé is úgy kell feltenni, mint ahogy lefelé kellett volna: Rugókkal összeszerelve. Ugyanis levételkor a biztosítás eltávolítása után egyben le lehet emelni, és ugyanúgy visszamegy egy kis erőkifejtéssel, amivel széthúzzuk a rugókat, és nem akar leesni mint itt. (Ez olvasható a gyári szerviz lemezen is, jegyzem meg mellesleg.)
Aztán természetesen oldalcsípővel barmolja be a rugókat, amik naná, hogy nem akarnak bemenni, hiszen úgy vannak tervezve, hogy betesszük az egyik végét, elfordítjuk, majd beakasszuk a másik oldalt. Amúgy alul fordítva teszi vissza a rugót...
Szerintem én vagy tíz éves voltam, amikor a saját káromon megtanultam, hogy egy csípőfogó nem alkalmas rugószerelésre. Ha valaki célzott helyen akarja eltörni a rugót, annak a helynek a megalkotására viszont tuti cucc. Ő először középen akarja eltörni, majd inkább a bal oldalon.
Igen, ez nem egy nyomatékkulcs! Jó ide a légkulcs is, az a profi. (Szerinte)
Megkoronázandó a folyamatot itt a légtelenítés mozzanata.
Az a kimunkálás a légtelenítő csavar végén egy cső számára van kiképezve, ami nem csak azt a célt szolgálhatja, hogy ne ömöljön a fékfolyadék a világ faszárú nyalókájára, hanem, egy átlátszó csőben az esetleg még jelen levő levegőt is megmutatja, plusz nem tud esetlegesen levegő visszaáramlani, ha a segéd idő előtt felemeli a lábát a fékpedálról. (Én ezzel a módszerrel már magam is légtelenítettem, más eszköz hiányában.)
Csak csendben említeném meg, hogy a fékfolyadék környezetbe juttatása súlyos szennyezés, mert méreg, ráadásként a futóműről lemarja a festéket, hiába is gondolhatják egyesek azt, hogy a fék körül ellenáll ennek a bevonat.