Gondolom mindenki volt már úgy - de ha nem, akkor majd lesz - hogy színt kellett kevertetni valamelyik gépjárművéhez. Amennyiben nagyon veterán az eszköz, akkor két lehetőség szokott fennállni: Uno: (Ahogy a német mondja') odamegyünk a keverőműhelybe, aztán megkukucskálják a colort, vagy azt mondjuk, hogy ez hasonló mint a szomszéd autója, annak megvan a színkódja, csak kikevertetjük és kész. Na, itt buktam meg.
Ugye van kérem ez az adattábla a Fordoknál. Rajta a színkód. Ebben az esetben a 61.
A számkód első fele jelöli valójában a színt, a második szám a gyártás kezdetét. Tehát nekünk igazából csak a 6 kell.
Mint látható, ez pont megfelel a táblázat szerint egy 2001-es Escort-nak, de lehet akár Puma is. A szín fantázia neve Moondust Silver. Ennek a Ford gyári kódja, vagyis XSC: 2431. Na, most itt azt nem értem, hogy akkor egy Focusnak miért 0 a jele, ha ugyanazon 2431 kód alatt szerepel, de hátha majd valaki elmagyarázza.
Mindenesetre egy földi halandó csak a szervizfüzetbe karcolt Moondust Siver beírással, és az adattáblán olvasható 61-el találkozik. Gondolhatnánk semmi gond, megvan minden, nyúlunk a telefonért, hogy hívjuk a mestereket a festékért. Mondjuk: - 2001-es Escort, Moondust Silver és 61. Jön a válasz:
- Uram, mi nem tudunk ilyen 61-ből színt kavarni, mert az csak a forgalmiban van.
- Nem, én az adattáblát nézem.
- Nem, az a forgalmiban van.
Na, ilyenkor gondolkodik el az ember, hogy jó helyen van-e, de mivel a környéken nincs másik keverde, így tovább próbálkozunk:
- Akkor van még nekem egy kódom, a 2431.
- Hát ezt meg honnét vette? Ha nem tudja a valódi kódot, nem tudunk segíteni.
Most kérdem én: - Még milyen kódot kellene tudni nekem? Annak a festékgyárnak a megfelelőségi kódját, amivel partnerségben vannak a boltosok, vagy adjam meg a bankkártyám pin kódját?
Ugyanakkor, ha ezeket a számokat beütöm a Guglerbe', akkor tucatnyi találatot ad ki külföldi festékáruházi, eladó spray termékekre, amiknek adatlapján ott van a mi autónk is, vagy éppen olyan táblázatot dob ki, mely azt mutatja, hogy egy festékcég saját kódja szerint, melyik festék keveréke felel meg a Ford kódnak.
Húsz évvel ezelőtt még hetente festettem egy-egy autót. Amikor kezdtem a szakmát, akkor még csak Neolux festék volt az általánosan kapható. Nem volt a környéken festékkavaró, csak nekem volt tele a polc dobozokkal, és szemre kevertem a színeket. Tudtam, hogy más lesz a színe a javításnak, ha valaki ecseteli, vagy ha fújja. Kevertem metált, csillámot, amikor még ritkaság számba mentek, most meg az ilyen kódhuszárok röhögnek rajtam, hogy mi a kód? Ha a tökömbe szúrom a bicskát, sem tudom, hogy mi az ő kódjuk. Szerintem egy nagy 0, de ez a személyes, elfogult véleményem.
Akkor már vagy tíz éve nem festettem autókat - sőt anyagbeszerzéssel sem foglalkoztam, annak ellenére, hogy néha elemeket festegettem, gittelgettem - amikor bementem egy boltba gittért.
- Milyen gitt kell? - kérdi a boltos.
Régen csak két gyártó által előállított gitt volt - de lehet, hogy egy gyártotta, csak egyiket más cég neve alatt - aztán később csak egyet lehetett kapni a kettőből. Eltelt jó pár év, itt a kapitalizmus, megnyílt a piac, van már sokféle márka, mit kellene válaszolnom?
- Szoft gitt kel, vagy hard? - röhögött a paraszt, és a széken ülő sleppje, aki még a tyúkszart ette kiskanállal az udvaron, amikor én már autót fényeztem.
Hát, nevethettek is rajtam, ti tudjátok a kódot - senki más - olvassátok a grammokat a képernyőn, csepegtetitek a digitális mérlegre a szert, aztán meg töltött spray-re színgaranciát nem vállaltok. Szép új világ...