Autóépítés

Reviczki Róbert alias Car Mandiner

Véletlen

2014. január 17. 22:48 - Car Mandiner

Hétvégi lazításképpen egy kis filozofálgatásra hívom az arra fogékonyokat.

Sokan azt mondják, hogy véletlenek nincsenek, és erre a gondolatra magam is hajlok, mert túl sok jel mutat a „csak úgy” ellen.

Régebben volt egy beszélgetős műsor a televízióban. Rendszeres időközönként jelentkezett, és annyian voltak benne mint a gonoszok, vagy mint a törpék, vagy a gonosz törpék. Na, ebben a műsorban mesélt egy történetet a nemzet Darth Vader-e. Elnézést, ha már nem emlékszem jól, de a lényeg valami ilyesmi volt: Kohn sétál a budapesti Dohány utcában. Odalép hozzá egy idegen, és megkérdi, hogy véletlenül nem tudja-e, merre van a zsinagóga. Erre Kohn: - Véletlenül mi?

Itt kellett nevetni, de én nem derültem, mert a lényegi mondanivalót elemezgettem. Ismerem az ilyen véletleneket, amik egyértelműen egy nagy valószínűség szerint bekövetkező dolog felé hajtanak. Ott volt például az a hideg este, amikor egy sötét vasútállomáson cigarettáztam. Odalépett hozzám egy más kultúrát ápoló diplomatacsoport, és a szóvivőjük megkérdezte, véletlenül tudnék-e adni cigarettát. - Hát – mondom – véletlenül nem... Ekkor a messziről jöttek kést vettek elő, így sürgősen megnyugtattam őket, hogy semmi szükség az eszközre, nem kell semmit cserébe felajánlani a bagóért. - Csak azt mondtam, hogy véletlenül nem, de direktben igen. - nyugtattam meg őket. Úgyhogy nagy barátságban váltunk el, még egy kis pénzt is adtam nekik kajára, meg piára.

Tehát az a lényeg, hogy mind a két esetben a személyek valamiért véletlennek titulálták a számukra remélhetően nagy valószínűség szerint bekövetkező eseményt. Nyilvánvalóan nem véletlenül megyünk oda megkérdezni a kórházban sétáló fehér köpenyeshez, hogy hol van Kovács főorvos. Arra számítunk, hogy ő tudja, mert olyan ruhában van, amilyenben. Pedig lehet, hogy csak a szemközti ABC-ben eladó, és az anyja zárójelentésért szaladt át.

Lehetne még sorolni, hogy mi emberek hányféleképpen próbáljuk úgy irányítani a létrejövő események sorozatát, hogy az valami akaratlagos történés létrejöttéhez vezessen. Egyszerű példa az, hogy ha azt mondom, aki eszeveszetten ugrál, csapdoskodik egy porcelánboltban, az nem véletlenül fog leverni valamit, pedig a direkt szándéka lehet más.

Volt egy, vagy lehet több film is már arról, hogy az életünk nem is igazán véletlenül alakul, és ezt nevezhetjük sorsnak, vagy akárminek.

Miről is vetődtek fel bennem ezek a gondolatok? Természetesen közlekedtem már megint... Miért van az, hogy percekig vezetek egy elhagyott úton, de akkor érek utol egy kerékpárost, amikor szembejön egy másik autó, így meg kell állnom a kikerülés előtt? Vagy miért van az, hogy a szintén elhagyott úton akkor érek a kereszteződéshez, amikor más is jön? Hogyan történhet meg az, hogy azon az úton, ahol reggelente szinte senkivel nem találkozom, pont akkor jön az alárendelt útról egy autó, amikor odaérek? Miért fordul úgy ki, mint aki elém akar kihajtani, és az utolsó pillanatban miért gondolja meg magát, majd fordul az én sávomban szembe velem? És én vajon milyen megérzés által vezérelve vettem már le jó előre a gázról a lábam, és miért nem hajtottam csak ötvennel a megszokott kilencven helyett? Ebből már kiderülhet, hogy ha ez utóbbi nem így történik, most nem verném itt a billentyűket. Ez a sors, vagy csak véletlen?

Eszembe jut az a régi légi felvétel, amin egy kietlen sivatagban (hát milyen legyen?) egy teljesen egyenes úton két autó látható, frontális ütközés után. Milyen sors vezénylet kellett ahhoz, hogy ez megtörténjen? Szóval mindent meglehet magyarázni, csak minek? Akkor is megmarad az emberben a kérdőjel az ilyen, vagy ehhez hasonló dolgok után. Mi lett volna ha? Tudom, a "ha" a világ legbutább szava, és csak a ráérők szeretik használni, mert a már megtörténten nem változtat, de akkor is vannak olyan furcsa véletlenek, amik arra a gondolatsorra sarkalják az embert, ami misztikum ingoványos terepére visz, és ennek semmi értelme, csak ilyen hülye posztok születnek belőle.

29 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://kaszni.blog.hu/api/trackback/id/tr525768256

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Hehe64 2014.01.17. 23:27:46

Korlátozott mértékben mindenki "látja" a jövőt.
Elvégre el tudjuk kapni a labdát...

:-)

1kutya 2014.01.17. 23:50:26

"Eszembe jut az a régi légi felvétel, amin egy kietlen sivatagban (hát milyen legyen?) egy teljesen egyenes úton két autó látható, frontális ütközés után. Milyen sors vezénylet kellett ahhoz, hogy ez megtörténjen? Szóval mindent meglehet magyarázni, csak minek?" biztos mindkettő román volt, csak az egyik autóján francia/német/spanyol (...tetszőleges nyugat európai) rendszám volt és az utat 4/41/42/47... címszóval illették...

Car Mandiner · http://kaszni.blog.hu/ 2014.01.18. 00:09:57

@1kutya: és az ülésen táncoltak, vagy aludtak

ZYLO 2014.01.18. 08:12:27

Én is szoktam ilyen hülyeségeken gondolkodni, amikor nem tudok aludni. :) De én nem hiszek a sors-vezénylésben, ezek véletlenek. Mondjuk, a kérdésekben a "véletlenül" csak egy töltelékszó. De ki, és MIÉRT irányítaná a sorsot? Milyen hatalomnak állna érdekében szembefordítani veled egy autót? Továbbá, arról nem készül légifelvétel, hogy két autó elment egymás mellett a sivatagban, akár tizenötmilliószor. Abban az egy esetben valamelyik épp rágyújtott, vagy szemébe sütött a nap és megtörtént, amire kb. nulla esély volt. Úgy vélem, nem kell mögé képzelni semmit.

Car Mandiner · http://kaszni.blog.hu/ 2014.01.18. 08:29:38

@ZYLO: persze, hogy nem kell vele komolyan foglalkozni, csak annyit kell megjegyezni "érdekes" :)
A sivatagos fotó is csak egy "vicc". Nem látszik már rajta az ezerkétszáz homokviharban össze-vissza rohangászó teve. :)

Pityubácsi 2014.01.18. 09:42:36

ha 90 helyett 110-zel mész, akkor már rég elhagyod a helyszínt, mire a veszélyhelyzet kialakulna.
nekem ez az ars poeticám :)

az utóbbi időben sok vidéki városban megfordultam (tudom, bunkópesti vagyok), azt vettem észre, hogy ott valami sebességkorlátozót építenek az autókba, mert 40-nél gyorsabban nem igen megy senki.
és még erről a szédítő tempóról is lelkesen lelassítanak, ha látnak egy sünit, fát vagy madarat.

Car Mandiner · http://kaszni.blog.hu/ 2014.01.18. 09:52:18

@Pityubácsi: ez az az út, amiről már többször megemlékeztem, ahol negyvennel poroszkálnak az út közepén és nem értik, én miért, hogyan megyek 90-nel. Most tényleg csak a megmagyarázhatatlan véletlen folytán mentem lassan. (nem tom mi történt, egyszercsak lassan mentem) Amúgy meg akikkel vidéken találkozol, azok, akik nem mernek Pestre' menni, de ha mégis, az autópályán szemben a forgalommal.

Car Mandiner · http://kaszni.blog.hu/ 2014.01.18. 10:01:44

@Pityubácsi: ja, és a véletlen pont arról szól, hogy ha te 110-zel mész, akkor a másik előbb indul, hogy időben ott legyen, mert a véletlen már csak ilyen :)

Rocko- 2014.01.18. 13:43:38

azt én is szeretem, amikor 2*1 sávos utcában parkol egy autó, és a szembejövő igyekszik akkor odaérni, hogy pont a parkoló autó mellett értej mellém.
biztosan nagyon jó ötlet.

Car Mandiner · http://kaszni.blog.hu/ 2014.01.18. 15:36:13

@Rocko-: nem igyekszik az, csak véletlenül ér oda

Pityubácsi 2014.01.18. 22:55:28

@Car Mandiner: próbáltad már a zen erejét?
azzal az ilyeneket meg lehet előzni.

de egy platós kraz is jó lesz :)

Make Valamit · http://make.blog.hu 2014.01.20. 11:04:41

@Car Mandiner: @1kutya: Lezuhant pár éve itt az Alföldön egy sárkányrepülős motorhiba miatt és szörnyethalt. Az ernyőnek semmi baja nem volt.
Viszont volt a puszta közepén egy kis parasztház, azt sikerült telibe kapnia.

Tegnap esti: utolérek 90-el valakit. (tehát lassabban halad) lehúzom erre elkezdi tolni a seggemben o_O nem értem a zembereket. Ha idegesíti ha elmegy mellette egy öreg fos, ne vezessen. Hameg felvezető autó kell neki, menjen el autóversenyzőnek. Bár ott is csak egy-két körig segítenek...

Car Mandiner · http://kaszni.blog.hu/ 2014.01.20. 16:30:38

@Make Valamit: mit csináljon szegény sárkányos, ha elé ugrott a ház.
A versenyzők pedig köztünk vannak. Az asszony megkérdi, miért megyek rá annyira az előzni valóra. Hát azért, hogy az utolsó pillanatban kirántva indexeljek, (ne vegye észre, hogy menni akarok) mert a múltkor is 130-cal fejeztem be a 70-nel kolbászoló előzését.

trainmodeller · http://www.trainmodeller.hu 2014.01.20. 18:42:53

A legutóbbi éjszakai műszakom legvégén az utsó percbem mikor már indultam volna jött egy hívás. Kicsit szentségeltem de ki van fizetve a munkaóra szóval intéztem, és a motiváció végett elég gyorsan, csak pár perc késéssel indulhattam. Hazafelé jókora csattanás volt előttem, még füstölgött mikor megálltam 4-5 autóként. Ha időben elindulok, talán aki benézte a kanyart az én hűtőrácsomat vette volna célba.
Van ez így. Vedd fel a telefont, ha csörög :)

Car Mandiner · http://kaszni.blog.hu/ 2014.01.20. 18:51:29

@trainmodeller: Régi történet: A bányász rossz előérzet miatt nem ment dolgozni, inkább ágyban maradt. Az ágy fölött függő nehéz szentkép leszakadt, és a fejére esve agyonverte. Tanúság: mennyé' dógozni'! :)

trainmodeller · http://www.trainmodeller.hu 2014.01.20. 18:57:44

@Car Mandiner: ott vagyok éjjel nappal, már fura hazamenni :)
A balesetnek volt némi folyománya. A kétszámjegyű főút leállt miatta, igaz, éjjel nem annyira nagy a forgalom de azért pár perc alatt lett 10-15 autó mindkét irányban. Mikor a településre ahol a baleset történt behajtottam, a falutáblánál parkolt egy rendőautó. Visszafordultam hát, gondoltam közlöm vele a nagy hírt, munka lenne, baleset van, forgalom áll, dologra. Odaértem mellé, lehúzta az ablakot, közöltem a tényállást, ebben a pillanatban elhúzott mellettünk egy másik rendőrgépkocsi szirénázva villogva. Emberünk (rendőrünk) vállat vont, közölte az elporzó autó után nézve: a kollégák majd intézik, neki nem szólt senki. Na ilyen szépen sem közölték még velem, hogy senki vagyok, mondhatom. Felhúzta az ablakot, motor járt, beltér meleg, zene szól, kollégák úton, nagy baj nem lehet odabent, visszasüppedt az ülésébe. Szolgál és véd.

Car Mandiner · http://kaszni.blog.hu/ 2014.01.20. 19:06:34

@trainmodeller: rosszul helyezkedtél, te is ülhetnél a helyükben, ha lenne hozzá gyomrod.

trainmodeller · http://www.trainmodeller.hu 2014.01.20. 19:12:21

@Car Mandiner: na ha van is véletlen akkor az nem véletlen, hogy én a másik autóban ültem. De most, hogy mondod, lehet, hogy nyugdíjas lennék már és egész álló nap kalapálhatnám a romjaimat mindenki örömére :) Akkor mégis rossz irányba mentem úgy látszik. Ma is tanultam valamit! :)

Virago_1000 2014.01.22. 21:26:20

@Pityubácsi: Lehet, hogy nekik mar volt dolguk a rendorrel, ami altalaban igazsagtalan szokott lenni. Akit megcsip a kigyo, az a gyiktol is fel.

@Rocko-: "azt én is szeretem, amikor 2*1 sávos utcában parkol egy autó, és a szembejövő igyekszik akkor odaérni, hogy pont a parkoló autó mellett értej mellém."

Osszedol a vilag, ha felreallsz, es elengeded? Kemeny fel perc. Okos enged, szamar szenved.

Rocko- 2014.01.22. 21:30:04

@Virago_1000: összedől a világ ha elenged? kemény fél perc.
okosan közlekedik, mindenkinek jó.

Pityubácsi 2014.01.23. 07:08:13

@Virago_1000: 90 helyett 110-zel még nem kapsz fotót, illetve a megengedett sebességgel haladásba (40 vs. 50) sem halt még bele senki :)

Virago_1000 2014.01.23. 21:04:14

@Pityubácsi: De a lassabb haladasba sem. Gondolom nem az eleted fugg attol a par perctol.

Pityubácsi 2014.01.24. 06:32:23

pont az első hozzászólásomban fejtettem ki, hogy pont az életem függ tőle :)

fzoli415 2014.02.09. 18:04:40

Sziasztok, csak így utólag, de a biciklis előzéses történet az tényleg mindig így történik. Voltaképp előre lehet rá számítani. Valószínűleg egy kis önbeteljesítő jóslat, ill. a "motoros ahova nézel, oda esel" egyik megvalósulása. :)

Annyira koncentrál (minimum) az ijedősebb fél a dologra, hogy pont egyszerre ér egy vonalba a 3 jármű. Elengedjem-ne engedjem? Vagy meg tudom előzni, nem tudom? Jön-e már, nem jön? ezzel a felek egyre kisebb időközönként iterálnak és lassulnak. Végül is, a biciklis szempontjából még jó is. Az egyenletes kiszámítható haladás sem segít, talán egy kis finom korai belegyezés és index, de csak szerintem. :)

Car Mandiner · http://kaszni.blog.hu/ 2014.02.09. 18:29:53

@fzoli415: akkor lenne így, ha csak olyan helyen történne meg, ahol jó előre látjuk a közlekedőket, de egy olyan szerpentinen ami csak pár méterre látható be, ugyanúgy megtörténik.
süti beállítások módosítása