Olvasom a hírekben, hogy az NKH autóalkatrészeket, és alkatrész kereskedőket ellenőrzött. Ez egy kicsit furcsának tűnt számomra, hiszen ez a fajta tevékenység eddig nem volt része a munkakörüknek, bár lehet, csak én nem hallottam róla. Viszont azon már nem lepődtem meg, hogy minden tizedik alkatrésszel gond volt az ellenőrzés folyamán. Ugyanis aki alkatrészekkel foglalkozik - főleg az olcsóbbik fajtával - az tudja, hogy ez általános dolog.
Ezért nem is haladnék tovább ezen az úton, hanem rákanyarodnék arra a még félelmetes ösvényre, ami az igazán bűzös bugyorhoz vezet. Mint a fentebb látható kép is mutatja van alja az autóalkatrész-kereskedelemnek. Ez a tevékenység az, amikor az utángyártott holmit is hamisítják, és ezt forgalmazzák.
Érdekes volt olvasni a témához hozzászólók véleményét. Aki szidta az ellenőrzést végző szervet, hogy zaklatják a becsületes kereskedőket, és, hogy ez megint csak egy lehúzás az állam részéről, amivel elakarják lehetetleníteni őket a hivatalos márkaszervizek javára, az valószínű, hogy kereskedelmi, vagy gyártói haszonélvező. Saját tapasztalatból tudom, hogy ha valami ilyesmi kerül terítékre, ezek az emberek azok, akik habzó szájjal próbálják tisztára mosni a szakma becsületét, és másokat kikiáltani mumusnak. Azt viszont még megjegyezném itt, hogy aki felvetette azt, hogy alkatrészeket csak a márkaszervizek kaphassanak, az egyszerűen elmebeteg.
A fórum másik ágán azok ültek, akik vállon veregették magukat, hogy ők igenis tudják mit tesznek, amikor utángyártott alkatrészt vesznek, és politikai síkra vitték a témát, mondva, hogy akkor az ország vezetése tegyen arról, hogy legyen pénze az embereknek megfelelő alkatrészre, javításra, ne csak szívassa a magyart.
Valami azonban közös volt a csoportokban: utángyártott alkatrészekről beszéltek. Kérdem én: - Az a holmi, aminek nem tudják igazolni a származását, nem rendelkezik megfelelőségi jelöléssel, vagy éppen az úgy került rá, hogy semmiféle vizsgálaton nem esett át, az mi?
Az olcsóságra kihegyezett magyar vásárló azt gondolja, amikor ezt a valamit megveszi, hogy vett egy olcsó utángyártott cuccot, a maga elfogadható kompromisszumaival, de ezzel még együtt tud élni. Puff neki, egy kicsit előbb tönkremegy a fékpofa, vagy kifakul a hátsó lámpa búra, de ez belefér. Csak sajnos tudomásul kellene venni, hogy vannak emberek, akiknek nem okoz gondot pár forintért embert ölni, így az sem elképzelhetetlen, hogy valaki a nagy haszon fejében, filléres anyagokból létrehozzon valami alkatrészhez hasonlót, ami egyáltalán nem felel meg gépjárműbe építésre, és ezt megtapasztalni vagy anyagilag fáj nagyon, vagy biológiailag.
A jó anyag, és technológia drága, ezért nem használnak ilyet a hamisítók. Ugye minden barkácsoló látott már olyan csavarhúzót, aminek a vége fekete festékbe volt mártva, mímelve a hőkezeléssel létrehozott feketítést. Ezek az úgynevezett szerszámok nem alkalmasak csavarhúzásra, de ez még nem életveszélyes. Viszont autóba építve még egy apró csavar is életveszélyes lehet. A múltkor kezembe került egy 8.8-as szakítószilárdságra utaló jelölésű csavar, ami szinte érintésre szétmállott, de ez nem kifejezetten autóalkatrész. Azonban ott volt az a fék légtelenítésére használatos csavarka, ami szintén ilyen tulajdonságokkal rendelkezett, és ez már nagyobb gond.
Folytathatnám még ezt a felsorolást, de csak az idő telne vele. Csak azt tudom ajánlani, hogy mindenki tartsa nyitva a szemét, amikor vásárol. Mit figyeljünk? Nehéz jó tanácsot adni. A címkézetlen zacskós holmi minden esetben óvatosságra int. Saját magam láttam már olyan dolgot, ami egy elismert utángyártó dobozában volt, de a csomagoláson nem volt semmi gyártási azonosító, aminek hiányában nem tudná orvosolni egy hivatalos cég az esetleges minőségi problémát, ezért ezt kötelezően alkalmazzák, így az eredetihez hasonló megjelenés sem altathatja el a figyelmünket.