Autóépítés

Reviczki Róbert alias Car Mandiner

Már a hamisat is hamisítják!

2014. május 14. 18:49 - Car Mandiner

Olvasom a hírekben, hogy az NKH autóalkatrészeket, és alkatrész kereskedőket ellenőrzött. Ez egy kicsit furcsának tűnt számomra, hiszen ez a fajta tevékenység eddig nem volt része a munkakörüknek, bár lehet, csak én nem hallottam róla. Viszont azon már nem lepődtem meg, hogy minden tizedik alkatrésszel gond volt az ellenőrzés folyamán. Ugyanis aki alkatrészekkel foglalkozik - főleg az olcsóbbik fajtával - az tudja, hogy ez általános dolog.

001_25.JPG

Ezért nem is haladnék tovább ezen az úton, hanem rákanyarodnék arra a még félelmetes ösvényre, ami az igazán bűzös bugyorhoz vezet. Mint a fentebb látható kép is mutatja van alja az autóalkatrész-kereskedelemnek. Ez a tevékenység az, amikor az utángyártott holmit is hamisítják, és ezt forgalmazzák.

Érdekes volt olvasni a témához hozzászólók véleményét. Aki szidta az ellenőrzést végző szervet, hogy zaklatják a becsületes kereskedőket, és, hogy ez megint csak egy lehúzás az állam részéről, amivel elakarják lehetetleníteni őket a hivatalos márkaszervizek javára, az valószínű, hogy kereskedelmi, vagy gyártói haszonélvező. Saját tapasztalatból tudom, hogy ha valami ilyesmi kerül terítékre, ezek az emberek azok, akik habzó szájjal próbálják tisztára mosni a szakma becsületét, és másokat kikiáltani mumusnak. Azt viszont még megjegyezném itt, hogy aki felvetette azt, hogy alkatrészeket csak a márkaszervizek kaphassanak, az egyszerűen elmebeteg.

A fórum másik ágán azok ültek, akik vállon veregették magukat, hogy ők igenis tudják mit tesznek, amikor utángyártott alkatrészt vesznek, és politikai síkra vitték a témát, mondva, hogy akkor az ország vezetése tegyen arról, hogy legyen pénze az embereknek megfelelő alkatrészre, javításra, ne csak szívassa a magyart.

Valami azonban közös volt a csoportokban: utángyártott alkatrészekről beszéltek. Kérdem én: - Az a holmi, aminek nem tudják igazolni a származását, nem rendelkezik megfelelőségi jelöléssel, vagy éppen az úgy került rá, hogy semmiféle vizsgálaton nem esett át, az mi?

Az olcsóságra kihegyezett magyar vásárló azt gondolja, amikor ezt a valamit megveszi, hogy vett egy olcsó utángyártott cuccot, a  maga elfogadható kompromisszumaival, de ezzel még együtt tud élni. Puff neki, egy kicsit előbb tönkremegy a fékpofa, vagy kifakul a hátsó lámpa búra, de ez belefér. Csak sajnos tudomásul kellene venni, hogy vannak emberek, akiknek nem okoz gondot pár forintért embert ölni, így az sem elképzelhetetlen, hogy valaki a nagy haszon fejében, filléres anyagokból létrehozzon valami alkatrészhez hasonlót, ami egyáltalán nem felel meg gépjárműbe építésre, és ezt megtapasztalni vagy anyagilag fáj nagyon, vagy biológiailag.

A jó anyag, és technológia drága, ezért nem használnak ilyet a hamisítók. Ugye minden barkácsoló látott már olyan csavarhúzót, aminek a vége fekete festékbe volt mártva, mímelve a hőkezeléssel létrehozott feketítést. Ezek az úgynevezett szerszámok nem alkalmasak csavarhúzásra, de ez még nem életveszélyes. Viszont autóba építve még egy apró csavar is életveszélyes lehet. A múltkor kezembe került egy 8.8-as szakítószilárdságra utaló jelölésű csavar, ami szinte érintésre szétmállott, de ez nem kifejezetten autóalkatrész. Azonban ott volt az a fék légtelenítésére használatos csavarka, ami szintén ilyen tulajdonságokkal rendelkezett, és ez már nagyobb gond.

Folytathatnám még ezt a felsorolást, de csak az idő telne vele. Csak azt tudom ajánlani, hogy mindenki tartsa nyitva a szemét, amikor vásárol. Mit figyeljünk? Nehéz jó tanácsot adni. A címkézetlen zacskós holmi minden esetben óvatosságra int. Saját magam láttam már olyan dolgot, ami egy elismert utángyártó dobozában volt, de a csomagoláson nem volt semmi gyártási azonosító, aminek hiányában nem tudná orvosolni egy hivatalos cég az esetleges minőségi problémát, ezért ezt kötelezően alkalmazzák, így az eredetihez hasonló megjelenés sem altathatja el a figyelmünket.

13 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://kaszni.blog.hu/api/trackback/id/tr1006165645

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ZYLO 2014.05.14. 19:41:54

Csak mikor csavart veszek, nincs mindig nálam egy Rockwell keménységmérő. :)

Car Mandiner · http://kaszni.blog.hu/ 2014.05.14. 19:52:11

@ZYLO: ez a baj, már ha egyáltalán van valamilyen mérőkéje az embernek. A múltkor is mondják, hogy az én felelősségem, mit szerelek be. De mi van a két megszólalásig hasonlatos csavarral? Mindegyiket laborvizsgálatnak vetem alá? Emlékszel arra a repülőre, aminek a farkát hamis csavarral tették fel, aztán meg lezuhant? Ők ott! Hát akkor mi mezeiek?

Pityubácsi 2014.05.14. 20:07:47

a cucilizmusban a gyári cuccok is ilyen szarok voltak, aztán mégsem haltak tömeghalált a népek.

tény, hogy az eredetellenőrzést komolyabban kéne venni, de a másik oldalon a vevő megvesz inkább valami jelöletlen szart X forintért, mint mondjuk a febi márkájú cuccot X+1000 ft-ért.

Car Mandiner · http://kaszni.blog.hu/ 2014.05.14. 20:24:08

@Pityubácsi: milyen az ilyen? Használhatatlan? Fékcső ami a második fékezésnél spriccel? Csapágy amiből pár kilométer alatt eltűnik a golyó? Vagy gumi ami egy év alatt szétmállik? Melyik szociban éltél te? Persze akkor is voltak maszekok, akik olyan gumiharangot árultak teleszkópra, ami egy hét alatt szétment, aztán azt is letagadta, hogy volt nála olyasmi. Vagy akkumulátor amit a pincében buheráltak össze lopott anyagból, természetesen garanciát nem vállaltak rá, mert azt mondta, te rontottad el.
Még egy nyomorult fémfűrészt is ellenőriztek, én vertem bele tanulóként az MSZ jelet. Amikor jött a rendszerváltozás, vagy mia szar, akkor szaporodtak el a mérhetetlenül vacak dolgok, mert nem volt rá szerv, ami ellenőrizze.

Pityubácsi 2014.05.14. 21:14:53

@Car Mandiner: szerintem ugyanabban éltünk.
a gyári cucc is szar volt, hogy mondjak egy példát a kemping biciklihez.
ugyanez pannóniához, wartburghoz, skodához (csak hogy a közvetlen családban előforduló járműveket említsem).
ott, a szerelő férfiemberek mellett sajátítottam el az ízes kurvaanyázást :)

Car Mandiner · http://kaszni.blog.hu/ 2014.05.14. 21:25:26

@Pityubácsi: hidd el, akkor még a szar is édesebb volt :)

Car Mandiner · http://kaszni.blog.hu/ 2014.05.14. 21:27:34

@Pityubácsi: Na, de komolyan, mint már említettem, akkor a szar olcsó volt, és tudtad, hogy szar. Viszont most nem tudod, hogy szar, és sokszor drágán jössz rá az igazságra. Ez a kutya lényege!

NBE 2014.05.14. 22:07:30

Amíg veréb van...

petrol pet 2014.05.16. 15:49:45

Nekem az fáj, hogy akkor sem tudok jó minőségű alkatrészt venni (a gyári már mind a Holdon van, csak utángyártott az opció), ha megfizetem. Pedig én se monopoly pénzt adnék érte. Pdig csak egy lesajnált, kinevetett, se nem régi, se nem ritka, soha igazi veteránná nem váló, de amúgy jó állapotú autóm van. (Wartburg 1.3s)

Car Mandiner · http://kaszni.blog.hu/ 2014.05.16. 16:43:38

@petrol pet: Én is sokáig Wartburgoztam, igaz 2 üteművel, de abból volt egy pár. Az egyik ok amiért eladtam, az az volt, hogy nem kaptam hozzá normális alkatrészt. A legjobb az volt, amikor kuplunghuzalt akartam venni, és három fajtát tettek ki elém... három különböző hosszúságút, válasszam ki melyik lehet jó.
De ez ugye nem a hamisítás kategóriája, hanem azé, aki próbálkozik valamit gyártani, de nem megy neki. Aztán már nem is próbálkoznak vele, mert alig kell valakinek, abból meg nem lehet megélni.

petrol pet 2014.05.17. 22:29:33

@Car Mandiner: Pontosan igy van. A 2T blokk javitasa pont ezert ment at par eve a horror/lehetetlenseg kategoriaba, mert egyszeruen nem lehetseges tobbe hasznalhato minosegben osszerakni: nincs gyari dugo, fotengely, normalis kipufogodob (a kisipari egy hulladek), egente kinyilo feltengely porvedok, stb stb. A vizpumpafelujitas is lehetetlen kezd lenni. Lehet Ebayon a nemetekkel versengeni, vagy kokanyolni. a 4T-nel legalabb a motor jobban birja, de a valto miatt ott se szabad fakezuek kezebe a kormanyt atengedni.

Car Mandiner · http://kaszni.blog.hu/ 2014.05.17. 23:50:58

@petrol pet: marad az, ami sok más régi motornál: Helyettesítő alkatrészeket keresni más autókból, mint például az átalakított opel dugattyúk a Tatra motorban, csak mire megtalálod kihullik a hajad, ha még van :)
süti beállítások módosítása