Autóépítés

Reviczki Róbert alias Car Mandiner

Parkolási kulturha'

2015. március 26. 19:46 - Car Mandiner

Annak idején volt Kínában a nagy kulturális forradalom, majd amikor rendezték az olimpiát, volt egy turházási kultúrát terjesztő forradalom, mert az ottani népszokást nemigen szívlelte a külföldiek hada.

Én sem örülök egy a járdán heverő "osztrigának", de hasonlóan (ha nem rosszabb) kulturhált' embernek tartom azt, aki más autójában direkt kárt okoz. Direkt írtam direktet, mert úgy gondolom, hogy megfelelő odafigyeléssel elkerülhető lenne a parkolói afférok nagy része.

Pár napja foglalkoztak egy reggeli rádiós műsorban a témával, erre ballagok ki az autómhoz, amit egy iskola közelében parkoltam le, és látom, hogy alaposan végigszántották az oldalát. Mivel az út szélén álltam, ezt igazán nehéz lehetett kivitelezni.

20150326_155311.jpgÚgy tudom elképzelni, hogy az anyuka reggel hozta "angyalbögyörőt", és szépen megállt az út szélén, az én autóm mellett, majd mondta neki, hogy gyorsan ugorjon ki.

- De anya! - méltatlankodik Ödönke. - Nem férek ki!

- Dehogynem! Csak a kocsinkat ne karcold meg!

- És a szomszéd autót megkarcolhatom?

- Hülyeséget kérdezel kisfiam! Hát persze.

Gondolom így készülhetett a vezető ajtajától az első lámpáig tartó cifra vonalazás. Ödönke, és az ő kis kerekes táskája.

Szóval a rádióban Sebestény' nem értette, miért nem tesznek betétlapot a károkozók, mert nem sokkal emelkedne a kötelezőjük. Hát igen... Főleg, hogy a parkoló gépjármű által okozott kárt jellemzően nem térítik a biztosítók. Ha belefordul valaki a kocsijával a parkoló autómba az üzem közbeni esemény, azaz térítéses eset, viszont ha rányitja az ajtót, vagy a motyójával mintázza át a fényezést az nem tartozik a kötelező által térítendő károk közé. A bevásárló kocsi lemezbeállítása meg pláne nem az.

Ja! Amikor véletlenül azok mellé parkoltam, akikkel előtte való nap szóváltásba keveredtem, az asszony szólt is, hogy álljak máshová. - Hagyjál már a hülyeségeddel! - hárítottam a felkérést, de amikor a vásárlás befejezése után egy szép nagy horpadás várt a hátsóajtón bevásárlókocsi orrmagasságban, beláttam, hogy az asszonynak is lehet néha nap, véletlenül igaza. (Csak vicceltem, mindig igaza van a drágámnak!)

Tehát a lényeg az, hogy a kötelező biztosítás másra van, a parkolóban punnyadó autókra, és gazdáikra az általánosan használatos kárrendezési szabályozások érvényesek, azaz azok lennének érvényesek, ha el lehetne őket kapni, vagy lennének olyan becsületesek, (hülyék) hogy jelentkeznének. Sajnos az a tapasztalatom, hogy csak akkor marad ott a károkozó, ha leütik, és csak akkor fizet, ha megszorongatják a mogyoróit.

Bizonyítani egy károkozást meg kissé nehézkes. Saját szememmel láttam, hogy egy "úr" a kocsim mellé parkol, majd kivágja az ajtaját a saját járgányának, bele az enyémbe. Amikor megállapította, hogy egy darabon lemezig leverte a zománcot az ajtómról, átparkolt egy másik helyre. Odaballagtam, és felelősségre vontam. Természetesen "nem ő volt". Mutattam neki az ajtaján az én autóm festékét, mire a kulcsával lekaparta onnét. - Nincs ott semmi. - Somolygott a nemlétező bajsza alatt. Mivel siettem, gondoltam fejbe rúgom, hogy ez az egy vigaszom legyen, de addigra már túl sokan lettünk, így feltűnés, és tanúk nélkül nem bírtam volna kivitelezni az eseményt, ezért mondtam neki, hogy kezdjen edzeni, mert nincs még lejátszva az ügy, találkozunk még. Hát nem. Biztosan eladta az autó, szakállat növesztett, vagy elköltözött, de az biztos, hogy többet nem láttam.

Na, de mit akarok kihozni kulturhális' alapon ebből?

Az asszony egy nemzeti kegyhelyen megjelenésével emelte annak fényét, míg valaki a parkolóban belevert egyet a motorháztetejébe. Vakarództam, hogy miképpen sikerülhetett az illetőnek ez a dolog. Majdnem a szélvédőnél egy puhább anyag ütésnyoma látható. Egy deszka félköríven mozgó sarka okozhat ilyen sérülést, tehát vagy egy vállról indítható, föld-levegő feszületet lóbált valaki nagy hévvel, vagy egy a körmenetben használatos nyeles Mária-kép szabadult el.

Mondom az ismerősömnek, hogy már a Hívekben sem bízhat az ember, otthagyták a sebesültet, mint kutya a szaharát'.

- Miért, mit kellett volna tennie? - néz rám az ember, és a szemében csak a mély, zavaros értetlenség tavát láttam.

- Az apja faszárú nyalókáját! Hát tényleg mit? Ekkor jöttem rá, hogy ebben az országban mindenki addig vagány, amíg felelősséget nem kell vállalnia a tetteiért, de sokaknak meg sem fordul a fejében, hogy egyáltalán vállalnia kellene. Mint az illető a közösségi oldalon, akinek valami érthetetlen oknál fogva ki kellett fizetnie az okozott kárt. Felháborodva posztolta a parkolóban általa okozott "pár karcolást" aminek a javításáért hatalmas összeget fizetettek vele. Minden vagány, nemtörődöm csávóval közlöm, hogy az autókat nem ingyen javítják, sőt, sokszor csakis teljes teljes elemfényezéssel állítható helyre az eredetihez szemre közelítő állapot, de akkor meg jön Becsületesnepper a festékvastagság mérővel, és máris csóválja a fejét. Egy metál fénynél szóba sem jöhet a "befúvásos" foltozás, de sima színnél is ritkán látni nem észrevehető javítást. Persze van akit nem zavar, hogy olyan "felhős" az autója, mint egy tájképp, de ez azért mindenképpen értékcsökkentő tényező egy esetleges eladásnál, persze ezt a kárt a tulajnak kell lenyelni, nem a sötétben bujkáló szarrágónak.

 

 

 

12 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://kaszni.blog.hu/api/trackback/id/tr77307480

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

88jk88 2015.03.26. 22:32:02

Le kell kenni TV shopos csodapasztával, az kiszedi a karcot, sőt, utána akár meg is lehet gyújtani a fényezést, attól sem lesz baja. :D

Car Mandiner · http://kaszni.blog.hu/ 2015.03.26. 22:42:23

@88jk88: és olyat nem kapni ami karcolás előtt gyújtja fel a karcolót? :)

GregDzsi 2015.03.27. 08:59:22

@Car Mandiner: Van, ahol:) index.hu/tech/2015/03/24/ez_a_langszoro_50-bol_48_allamban_teljesen_legalis/
Szerintem te egy szép, nyugodt és plázamentesített vasárnap összedobsz egy ilyet;)

Car Mandiner · http://kaszni.blog.hu/ 2015.03.27. 09:38:24

@GregDzsi: ez gyenge, a gyümölcsösben ettől nagyobbal mentem levéltetűre... csak hát már égetni sem lehet. :)

FPeter 2015.03.28. 10:50:46

Lehet kapok távollétemben pár "audisköcsög" megjegyzést, de én ezért szoktam mindenhol ahol csak van rá lehetőség jól hátra elmenni ahol már kevés a kocsi és ferdén beállni hogy nehogy valakinek eszébe jusson közvetlenül mellém parkolni... Plussz messze elkerülni a tipikus károkozók kategóriájába esőket: "rozsdás céges dobozos", trendi managerasszony kisautók, egyébb ütött kopott járművek... Hát igen, nem egyszerű dolog :)

Egyébként a kullcsal festéket lekaparós illetőtől szerintem megkérdeztem volna, hogy biztos benne hogy olcsóbb 4 új gumi meg egy pár fényszóró az autójára, mint az egy elemem újrafényezése? Hátha hajlandó újratárgyalni a kérdést...

Car Mandiner · http://kaszni.blog.hu/ 2015.03.28. 18:22:42

@FPeter: Megszokott próbálkozás a távolba állás, de ahogy Vadon János úr is említette a rádióban, mire kimész két autó még melléd áll. Csillogó luxus autó mellé parkolsz, mire kimész egy rozsdás vacak áll melletted 30 centire.
Én is beálltam egyszer egy kellemes helyre. Jobbra 80 centi a másik autóig, balra 80 centi a padkáig, kicsit odébb egy villanyoszlop. Megyek vissza, messziről csak azt látom, hogy az oszlop mellett egy másik autó áll. Na, mondom, ellopták a kocsim. Megyek közelebb, hát látom az enyém farát az oszlop mellett állón túl. Nem értettem, hogy ki állt odébb az autómmal, mert oda másik autó nem férhetett be... de befért. Felállt a gyepre fél kerékkel, egy arasznyira az oszlop mellett, egy arasznyira az én autóm mellett. Ő kibírt szállni, én be nem, mert az előző tulaj beletörte az anyós oldali ajtóba a kulcsot. Tanácstalanul álldogáltunk vagy negyed órát, mire felhergeltem magam idegileg, és végiggyalogoltam a paraszt autóján. Kikulcsoltam az ajtót, de ezzel nem kerültem sokkal közelebb. Résnyire bírtam csak kifeszíteni a kocsin fekve az ajtómat, pedig nem kíméltem az úriember autóát (az enyém pont fényezés előtt állt) Nagy nehezen letekertem az ablakom, és nagy kínnal bepréseltem magam rajta. Szóval, jól szórakoztak a buszmegállóban :)

A nejem meg beállt egy szabad, az úttal párhuzamos helyre, amit egy 50 centis betoncölöp zárt le. Jött egy úr, és beállt elé annyira, hogy csak pár centit bírt előre-hátra mozdulni. Nehézséget okozott ráadásul, hogy a kocsiból csak sejteni lehetett a cölöpöt. Már vagy öt perce kínlódott előre-hátra, amikor visszajött az úr, és megjegyezte, hogy nem gondolta, hogy ennyire nagy nehézséget okozhat valakinek, egy háznyi helyről kiállni. Mondta neki az asszony, hogy egy cölöp van az autó, mögött, mire az úr "Ja", és elhajtott.

A "kulcsos" embernek meg az volt a szerencséje, hogy már elvoltam késve egy találkozóról, és siettem, Bár azt gondoltam, hogy találkozok vele, hiszen addig gyakran láttam, de mint említettem, utána eltűnt. Nemhiába mondja a mondás: Akit ma megverhetsz, ne halaszd holnapra :)

Semper Fidelis 2015.04.03. 17:57:48

Mindig távolabb állok meg, és mindig két parkoló helyre. Gyalogolni meg tudok. Mondjuk pont észrevettem én is, hogy nincs az a távoli parkoló ahova ha beállok, akkor mellém állnak, akkor is, ha közel s távol millió üres parkoló hely van. Tán fél egyedül a kocsijuk vagy nemtom.

Egyszer megkérdeztem egy ilyen távolban mellém állót, hogy ugyanmá nincs itt elég üres hely? Mért pont ide? Üveges tekintettel nézett rám, nem mondott semmit... Nem tudott, vagy nem mert én nem tudom.....

Car Mandiner · http://kaszni.blog.hu/ 2015.04.03. 18:47:27

@Semper Fidelis: Vannak ilyen félénk szerelmesek, csak szeretne hozzád bújni :)

1kutya 2015.04.07. 21:02:07

éppen ezért vettem a minap egy igazi vasból való, 30 éves kocka telekjárót, körbevasalva (igaz önmagában is vas az egész). úgy néznek rám mint aki egy btr-el közlekedik :)

nem hogy mellém állni nem mernek, de rendesen lehúzódnak előlem az útfélre :DDD

Car Mandiner · http://kaszni.blog.hu/ 2015.04.07. 21:10:37

@1kutya: Na, majd ha összefutsz az én markolós cimborámmal, aki levette a hátsó ajtóm :)

Untermensch4 2016.08.13. 12:39:06

Egyszer régen egy parkolóban vártam az asszonyt (gyalogosan voltunk) amíg bement egy ismerőséhez (ez annyira régen történt hogy azóta ovis a gyerek, elváltunk, az ismerős meg kb állampolgárrá válik mire kiérlelik a brexitet). Dohányozgatok békésen amikor jön egy közepes autó és balra nagy ívben elkezd beállni az üres parkolóhelyre aminél én a járda/gyepszigeten füstölök. No látom ám hogy "papa" nem igazáb jól kezdi az ívet. Aztán "mama" vmit kötözködhetett vele mert mitfárerilegneki is gyanús lehetett hogy a leendő baloldali autó nagyon előtte van. Aztán szépen finoman meg is koccintotta a sarkaikat. Korrigálás után beállt (ekkor bebizonyosodott hogy tényleg van elég hely. Papa kiszállt, megnézte a saját autóját hogy megsérült-e és indult tovább. Indult volna...
Mer' nekem volt két gondolatsorom.
1) Hiába nem sérült az övé, attól a másikat is megnézhette volna (puszta udvariasságból, főleg hogy felelősségnélküliországilag is látta hogy van szemtanú).
2) Néhai atyám mondta volna üvöltve hogy aki ennyire nem tud vezetni az járjon taxival. Kegyeleti okokból ápolnom kéne emlékét.
3) Gyengébbek nálam. (Felelősségnélküli mellett trollország is vagyunk, én meg pont ráértem és egyébként is ideges vagyok ha van rá lehetőség)
Tudom hogy ez nem kkettő hanem három, de nem szokás bevallani hogy csak a gyengébbel szeretünk keménykedni (és a mozgása alapján kicsi volt az esély rá hogy a papa egy nyugdíjas harcművész-oktató).
Így tehát utánaszóltam: Uram! Nem felejtett el valamit? Hagyni egy telefonszámot vagy ilyesmi a másik autósnak?
Nem is sérült meg.
Honnan tudja ha meg sem nézte? Írja azt hogy "megkarcoltam az autóját, ha látja hol akkor hívjon fel." Én meg megadom önnek az én számomat ha vitássá válna az ügy, legyen szemtanú.
Azért miután meggyőződtem róla hogy elmentek, a másiknak is meghagytam cetlin a számomat.
Mondjuk ha néhai atyámat találja ott hasonló helyzetben (parkolóban dohányzás amit nála autóval érkezés előzhetett csak meg) akkor biztos hogy a fater addig üvölt vele amíg nem lesz az állapota olyan orvosi latinnal leírható.
süti beállítások módosítása