Autóépítés

Reviczki Róbert alias Car Mandiner

Autósok a szakadék szélén

2014. november 02. 18:34 - Car Mandiner

Az elmúlt napokban szembesülnöm kellett pár szomorú ténnyel. Az első az nem olyan meglepő: Vannak olyan fórum hozzászólók, akiknek biztosan fizetnek, mert ingyen írástudó ember ennyire hülye nem lehet, hacsaknem hozzá nem fért valahogy a zárt osztály internetjéhez.

A második esetben felrémlett számomra a régmúlt. Már régen nem tapasztaltam ilyen mélyen gyökeredző utálatot a "gazdagok" felé azok részéről, akik kevésbé tehetősnek érezték magukat. "Érezték" magukat, hiszen amikor az utcában elsőként vásároltam új autót, akkor az mutatta ki legjobban a megvetését, aki a szenvedélyeire jóval nagyobb összeget eltapsikolt, mint nekem a havi törlesztőm.

Na, de ez már a múlt! - gondoltam mostanáig, azonban a hét felkorbácsolt érzelmei által vezérelt olyan illetők - akik előszeretettel hangoztatják, hogy ha laptopra, tabletre van pénz, akkor adóra is van - majdnem megköveztek, mert nekem még autóm is van, sőt még az is ráfér a pofámra,  hogy több tízezerért tankolok bele havonta.

Nem is gondoltam volna, hogy ma Magyarországon egyértelműen luxuscikk lett az autó, bár tudom, hogy a költségvetést kalibrálók elsődleges célpontként tekintenek ránk. Pedig csak egy egyszerű, átlagos történeten keresztül, egy kis matematikával bizonyítható, hogy nagyon sok autós szarabbul él, mint egy mezei sárga mellényes.

Már szép hazánkban sem ismeretlen az a helyzet, hogy egy nagyvállalatra építkező település elsorvad annak bezárása után. A szerencsésebbek rögtön elhúzták a csíkot, de azok akiknek nem voltak lesimítva az ezresek, és saját ingatlannal rendelkeztek, nem maradt más, csak a maradás, hiszen a házuk eladhatatlanná vált. Mivel a lakók 70%-a munkanélküli lett, még az élelmiszerbolt is bezárt, a busz meg éppen csak mutatóban jár. Ezek után aki rosszul érzi magát a segélyvárástól (mert ilyen is akad) vagy többre szeretné vinni az életben mint fő közmunkás, az autót használ, mert a buszmenetrend csak az otthon lévőknek kedvez, bár sokszor azok is morognak, hogy az öt kilométerre fekvő városban egy tíz perces ügyintézés négy órát vesz igénybe utazással együtt.

Na, a fizetett trollok ilyenkor emlegetik a biciklit, meg a gyalogot, de kéretik figyelembe venni egyes személyek egészségügyi állapotát, a közbiztonságot, a megteendő távolságra fordított időt, amit más fontos tevékenységre is lehetne fordítani.

Száz szónak is egy a vége: Hamisíthatnék ide statisztikákat, de csak azt mondom, amit személyesen tapasztaltam: akinek ilyen helyen nincs autója, az elindul lefelé a nyomor lejtőjén, ha csak nem hozza-viszi valaki, mert szerencsére ilyen is van. Nagyobb cégek néha elszállítják a jó melóst, vagy éppen a melósok szövetkeznek egy autóra, szétdobva a költségeket. Például eljárnak innét a főváros környékére építkezésekre, ami helyszíntől függően lehet 100-150 kilométerre. Üzemanyagköltség? Durva.

Egy magyar átlag autó a legutóbbi ismereteim alapján 13 éves. Akinek nem csak az álmaiban létezik kocsi, az tudja, hogy ezek a jószágok időjárási körülmények, és útviszonyok negatív hatásait is figyelembe véve, megehetnek 10 litert is benzinből (óvatos becsléssel, a katalógus adatok megvetésével), pláne ha a munkás nyomja neki, mint Gedo a libának, mert néha otthon is akar lenni. Ez az utóbbi hónapok literáraival számolva, oda-vissza 8-12 ezer forint naponta. Az átlag tíz ezerrel számolva, öt személy esetén, fejenként 2 ezer költséget kell állni, plusz a "kopáspénz". Havi 22 munkanap esetén ez cakompúder' olyan 50-60 ezret vesz ki a zsebekből, attól függően, hogy a fuvaros milyen költségekkel számol, de még így is több marad a háztartásban, mint ha valaki helyben megy el minimálbérért dolgozni.

Hogyan lehetséges ez? A közeli ipari park 10 kilométerre van. Ugyancsak 22 munkanappal számolva, havi 440 kilométert kell menni. A költségtérítést sokszor el lehet felejteni, hiszen: Van száz jelentkező helyben is. - mondják. Az autó ilyen viszonylag rövid távon még többet is ehet, főleg, hogy az úttest olyan amilyen, de ezt most ne is nézzük, így az átlagos 10 literes fogyasztást véve alapul 17600 forintot itatunk meg a géppel. Ez tehát az egy melóba járásra számított üzemanyagköltség, (bár szerencsére beférnek az iskolás családtagok is) de mi van akkor, ha a család másik fele éppen az ellenkező irányban kapott munkát? Még egy autót kell beszerezni első lépésben, mert ugye könnyen kiszámolható, hogy ha valaki elviszi az illetőt, majd visszamegy a másik irányba, majd délután fordítva, az a neki nem útba eső utat kétszer teszi meg. Szóval az ellenkező irányba is keletkezik benzinköltség, ami lehet annyi mint az első esetben (mert ugye semmi nem gátolja meg ebben), de ne is számoljunk annyit az egyszerűség kedvéért. Legyen az összes melós költség a két autóra 30000 Ft. Ez ugye kellemes? Apuci 106000 forintos fizujából az ő saját útjait levonva már rögtön nem maradt csak 88 ezer meg egy kis apró.

Ehhez a költséghez jön még hozzá havi rendszerességgel egy kis ügyintézés, nagy bevásárlás a közeli (25 km) nagyvárosban, mondjuk 2 alkalommal, ami szintén 100 kilométert tesz ki, vagyis 4000 forintot jelent. Jaj, nem vettem valamit! Ugorjunk be a CBA-ba! (mert bolt nincs) 10kilométer alkalmanként. Szülői értekezlet ennek a gyereknek, másnap a másiknak. Orvos látogatás!

Kár is számolni, a béka segge alatt vannak ezek az emberek, de nyugodtan lehet növelni még a fogyasztásra eső adót, hiszen az tényleg nem érinti ezeket a családokat! Anyuci keres 500-at óránként, az jó pénz, az már majdnem fedez egy internet adót is. Még egy óra a banknak, még egy pár a telefon előfizetésre - ami valami érthetetlen okból emelkedett - lassan összejön egy kommunista szombat. Hogy mi az? - kérdezik a fiatalabbak. Hát gyerekek, régen be kellett menni a céghez szombaton dolgozni ingyen, a jó cél érdekében, de hát azért semmi nem drága.

29 komment
Címkék: benzinköltség

A bejegyzés trackback címe:

https://kaszni.blog.hu/api/trackback/id/tr776857387

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

arthur877 2014.11.02. 19:51:01

Nálunk is ez a helyzet! Egyszerűen kell a 2 autó kettőnknek... A gyerekek meg buszoznak még így is.
És az internetadót nem tudom bevállalni, mert a vonalas és a 4 mobilnet kinyírna!

Car Mandiner · http://kaszni.blog.hu/ 2014.11.02. 20:10:54

@arthur877: én a fél úton levő megállóig viszem a gyerekeket, onnét busz, vissza meg csatlakoznak hozzám. Ha nem tudunk csatlakozni, az külön út, plusz költség.
4db olcsó (1000Ft) mobilnetre (Kell, több okból, de telefondíj csökkentés - adóelkerülés - miatt meg pláne) az adó 4*150=600+otthoni 700=1300. És áthárítják, vagy így, vagy úgy. Minimálbéres óradíjjal számolva majd 3 óra.

Pityubácsi 2014.11.02. 20:11:34

az első részben leírtad a probléma lényegét.
saját ingatlan.
ezért rohadnak ott az emberek a halál fasza utáni faluban, ahol semmi sincs.

egy bérkecóból bármikor letiplizel.
igaz, nincs meg a "saját" érzés, de valamit valamiért.

Car Mandiner · http://kaszni.blog.hu/ 2014.11.02. 20:29:39

@Pityubácsi: ott van a kutya lényege eltemetve, hogy ezek az emberek a szociban megalapozták a család jövőjét a hatalmas szocialista vállalat településén. Adtak saját lakást is, ha aláírtál 10 évre, fizették kevéssel, boldogok voltak, tiszta volt a jövő. Aztán jött a "szép világ", és összeomlott minden amiben hittek. Itt amúgy sincs olyan háttere a költözködésnek, mint Amerikában. Ott hatalmas vállalkozások épülnek a vonuló munkásokra, olcsó lakóparkok nőnek ki a sivatagból ha kell, aztán ugyanígy tűnnek el, ha nincs rá szükség. Itt meg nagyon nehéz egy albérletet kigazdálkodni egy nyomorult minimálbérből, amit nálunk természetesnek vesznek, vagyis kevesebb nem jár, de több sem. Azért meg nem fogják az emberek maguk után felgyújtani a házat, vagy hagyják hátra a házfoglalóknak.

1kutya 2014.11.02. 20:39:56

nekem van céges autó. anyának a "családi". de havonta így is előadódik 2-3 olyan helyzet, hogy kéne még egy... (igaz a céges csak un. kulcsos, tehát másra nem használhatom)
motorizált világban élünk.

Car Mandiner · http://kaszni.blog.hu/ 2014.11.02. 21:04:38

@1kutya: a világ nem foroghat visszafelé...

movhu 2014.11.03. 14:40:44

A '80-as években gyártott 1.5-ös Moszkvicsom sem evett 10-et, egy öreg Swift simán eljár 6-6.5-ből, így ezt a torzító tényezőt vegyük is ki rögtön. Így a 200 km üzemanyagköltsége rögtön nem 8.000, hanem kevesebb, mint 5.000.
Én azt mondom, hogy akinek az élete így is, úgy is egy 100-150 kilométerre lévő településhez kötött, az fogja meg a családot, béreljen ott egy lakást, mert még így is kedvezőbb. Igaz, ha a haverokat nem akarja odaköltöztetni, akkor a költségeket nem tudja megosztani, de hosszú távon úgysem az igazi megoldás napi 4 órát utazni, meg 8-10-et dolgozni. Megkockáztatom, hogy még az is jobb megoldás, hogy a társaság bérel egy lakást, és nem jár haza naponta. nem feltétlenül csak hetente, de még több naponta hazajárni is kifizetődőbb, mint több száz kilométert ingázni.

EddieCivic4g 2014.11.03. 14:53:28

@Pityubácsi: Ha olcsóbb lenne az albérlet, és stabil, akkor igazad lenne. De egyrészt választhatok, hogy fizetek x Ft-ot albérletre, és 20 év múlva sincs semmim, vagy fizetek ugyanannyi x Ft-ot hitelre, és 20 év múlva van egy házam.
Másrészt meg, ismerős elment 1 hétre nyaralni, mire visszaért, ott várta a levél, hogy eladták a lakást, van 3 hete kiköltözni.

EddieCivic4g 2014.11.03. 15:03:20

@movhu: Ez jó, de ott marad a ház, amit eladni nem tudsz, viszont amíg te 150 km-re laksz albérletben, valahogy vigyázni kéne rá, hogy senki ne költözzön be... + fenntartani az autót, + fizetni az albérletet is. Ok, de miből???

Car Mandiner · http://kaszni.blog.hu/ 2014.11.03. 15:11:32

@movhu: 1építőbrigád autója megeszik 10-et , mini autóba nem férnek szerszámok. Miért számolnák én 6-tal,ha az én autóm katalógus adata is 9 és az jó esetben van meg. Ha jól emlékszem a Moszkvicsom is 9et kajált... ja, 70nél. Egy vagon is 8.3ad adattal rendelkezik, a melóba járás meg nem fogyasztási verseny. A többivel egyet értek. Ki is fogok állni a 21esre, és megkérdem a sok barmot, hogy mit utazgat annyit, én meg nem tudok tőlük nyugodtan autókázgatni, mert mennek mint az állat :)

movhu 2014.11.03. 15:17:40

@EddieCivic4g: Abból indultunk ki, hogy a településen nincs munka, tehát el kell járni. Az is kiindulási alap volt, hogy 100-150 kilométerre. Ezek után lehet feltenni a "miből" kérdéseket, de sok választás nincs. Napi szinten bejárni 100 kilométerre az az általam kalkulált alacsonyabb fogyasztással is kb. 110.000 Ft/hó. Ebből lehet bérelni egy lakást, fizetni a rezsijét, és még marad is pénz mondjuk hetente hazajárni, ha a munkatársakkal együtt bérlik. Nem ideális állapot, de napi 2-300 kilométert utazni sem az.
Ha a család költözik, akkor nagyobb esélye van a feleségnek is jobban fizető állást találni, a gyerekeknek jobb iskolába járni, és legalább együtt vannak. Mi lesz az ottmaradt házzal? Ha úgy néz i stabil a meló, akkor el kell adni, amennyiért megy, és búcsút inteni a múltnak.

(16 éve két gyerekkel költöztünk a fővárosba, albérletbe, nagyjából nulla tartalékkal és pénzzel. Segítséget nem tudtunk kapni, szerencsére még nem is örököltünk. Ma van saját lakásunk, autónk, elégedettek lehetünk azzal, ahogyan élünk. Semmi extra, de néhány év vidéki vergődés után még pont ott tartottunk, mint az elején: sehol. A történet esetemben is úgy kezdődött, hogy elkezdtem eljárni máshová dolgozni...)

Car Mandiner · http://kaszni.blog.hu/ 2014.11.03. 15:17:58

@EddieCivic4g: jól mondod, még azt kifelejtetted , hogy az otthonnak is vannak költségei, nem csak az albinak. Tehát két lakásra kellene fizetni, de miből?

movhu 2014.11.03. 15:31:33

@Car Mandiner: Otthoni lakás bezár, fűtés minimálisan, hogy ne fagyjon el, vagy vizet leengedni, ha központi fűtés van és a többi...lehetne itt ötletelni, minden esetben egyedi a megoldás.

Én csak azt akarom hangsúlyozni, hogy sok lehetőség nincs. Lehet egy másik verzió, hogy várjuk fagyoskodva a segélyt vagy a közmunkára kapott pénzt vagy próbálunk máshogy megélni. Az, hogy az országban sok helyen a helyzet sz*r egy alap kiindulási állapot, ami jó ideig nem változik még. Vagy az egyén próbál változtatni, vagy marad ebben az állapotban.
Leírhatunk ide 100 indokot arra, hogy miért nem működik 1-1 megoldás, azzal nem fogunk előre jutni.

Ződ2000 · http://egzostive.com 2014.11.03. 15:31:44

Van igazság a cikkben. Azért az is igaz, hogy aki kiköltözött, annak bele kellett kalkulálnia a bejárás többletköltségét.

Mi is így jártunk, aztán nem győztünk visszatelepülni.

Sajnos ebből a szempontból Budapest vezetése eléggé érzéketlen, sőt néha még egy kerület sem képes felfogni hogy saját lakosait (sőt, szavazóit, hahó!) szívatja...

Akkor is ha az autó az egyik legolcsóbb közlekedési forma (természetesen ha nem számoljuk azokat a költségeket amik adottak, ha már megvan a verda), tényleg van egy furcsa képzettársítás a luxussal.

Nick Ez a név jelenik meg a blogokban, kommentekbe 2014.11.03. 15:56:37

@Ződ2000: "Van igazság a cikkben. Azért az is igaz, hogy aki kiköltözött, annak bele kellett kalkulálnia a bejárás többletköltségét. "

ez a poszt a VALODI videkiekrol szol es nem az urizalo prolikrol akik ugy gondoltak hogy mekkora poen kitantorogni az aggloba

Nick Ez a név jelenik meg a blogokban, kommentekbe 2014.11.03. 16:00:30

@poszt

en allandoan pofazom errol, hogy NEM jo a dugodij!!!
utdij kell, ugy hogy aki a judapesti belvarosban dizellel kacsazna at dugoban az kapjon 200 HUF -ot a km -re utdijat
ugyanakkor a VALODI videkre meg az uzemanyag ktg az valojaban 5 HUF es erre jonne ra az utdij ami lenne 10 HUF/km

kb ez realis is lenne

Car Mandiner · http://kaszni.blog.hu/ 2014.11.03. 16:52:46

@movhu: igazságod van, viszont költői kérdés az, hogy mi lenne, ha az összes vidéki akinek kilátástalan a helyzete, egy szép nap ott tolongana a fővárosban? Mindenesetre addig is vonulnak a konvojok hatalmas hasznot hozva a költségvetésnek, a keresetekhez képest büntetőadóval sújtott üzemanyagot füstölve, és senki nem fog kiállni, hogy akkor annak csökkentenénk, vagy visszatérítenénk aki igazolja a megélhetési ingázást.

Car Mandiner · http://kaszni.blog.hu/ 2014.11.03. 16:56:28

@Ződ2000: A legtöbb önkormányzat addig szereti az autóst, amíg fizeti a teljesítményadót, aztán meg a fejlesztésre "sajnos nem jut"

Car Mandiner · http://kaszni.blog.hu/ 2014.11.03. 17:00:59

@Nick Ez a név jelenik meg a blogokban, kommentekbe: mi itt csak ötletelgetünk, aztán valami hátha elcsorog az "okosokhoz" aztán majd jól megcsinálják nekünk, de olyan soha nem lesz, hogy mindenkinek jó legyen.

Nick Ez a név jelenik meg a blogokban, kommentekbe 2014.11.03. 18:29:00

@Car Mandiner: az a helyzet hogy az autot normalisan hasznalo budapesti erdeke itt osszetalalkozik a valodi videkiek erdekevel

en budapestikent ohajtanam hogy nekem itt sokkal dragabb legyen az autot terhelo ado, celzottan km -kent leosztva, mert akkor kapnek egy normalis forgalmat amikor autoba ulnek, illetve megkapnam a rendes levegot, es ezek engem a dragabb autohasznalatert karpotolnanak

a videkieknek meg termeszetszeruleg olcsobb lenne az autozas, ami nekik is jo lenne, hiszen akkor tenylegesen el tudnanak jarni melozni es nem az allam csecsen csungenenek, azzal a dumaval hogy demijjjen draga am eljutni oda

Car Mandiner · http://kaszni.blog.hu/ 2014.11.03. 18:35:03

@Nick Ez a név jelenik meg a blogokban, kommentekbe: értem amit mondasz, van benne ráció, de abban is biztos vagyok, hogy ezzel is van aki vitatkozna.

Aranyba mártogatott étnyúl (törölt) 2014.11.04. 09:37:23

Ne zavarjon az ilyesmi.
Két új autót vettünk négy hónapon belül, így jött ki. (az is igaz, hogy egy alap 1-es BMW nem jönne ki a kettőből)
Pedig nagyon nem vagyunk gazdagok, csak nem költünk felesleges dolgokra.

Car Mandiner · http://kaszni.blog.hu/ 2014.11.04. 10:57:24

@Aranyba mártogatott étnyúl: közvéleménykutatást végeztem, hogy ki a gazdag. Akinek van 2 olcsó autója, vagy akinek 1jóval drágább van. Sokan azt mondták , hogy a két autós, mert annak több a fentartása, pedig ez nem egyértelmű, már egy egyszerű vezérműszíj csere tekintetében sem. De amedig bemegy az ember a kocsmába elkeseredetten, mert nem tud a gyerekének cipőt venni, majd megiszik egy vajling pénzt, addig "ők" másképp fognak gondolkodni.

Ződ2000 · http://egzostive.com 2014.11.04. 15:47:41

@Car Mandiner: bakker, az a gazdag aki a hó végén félre tudja tenni a fizetése egy részét. Havi kétmillás fizut is el lehet porlaszani nyom nélkül, és ugyanígy fog állni, mint a minimálbéres embertársa.

Car Mandiner · http://kaszni.blog.hu/ 2014.11.04. 17:12:56

@Ződ2000: tehát megállapítottuk, hogy az a gazdag, aki nem bírja egy hónap alatt elverni a pénzét. :)

Ződ2000 · http://egzostive.com 2014.11.04. 17:44:25

@Car Mandiner: igen valahol erről szól a dolog... Bármekkora fizut el lehet verni. Az élsportolók és lottómilliomosok között van a legtöbb látványosan csődbe ment ember...

Car Mandiner · http://kaszni.blog.hu/ 2014.11.04. 17:54:42

@Ződ2000: Ismertem egy pár ilyet, de azok vállalkozók voltak.

Hehe64 2014.11.04. 19:20:13

Szlovák vagy lengyel jövedelemmel ki nem szarná le az üzemanyagköltséget?
Azt hiszem ez mindent elmond...

Car Mandiner · http://kaszni.blog.hu/ 2014.11.04. 21:22:26

@Hehe64: nem vagy nagy igényű, :) bár értem miért nem Svájcot említed. A volt szocik is elhúztak.
süti beállítások módosítása