Autóépítés

Reviczki Róbert alias Car Mandiner

Eladó egy kitűnő állapot, kevés kilométerrel!

2015. április 20. 20:34 - Car Mandiner

Na, azon szoktam szélesen mosolyogni, amikor valaki, valamelyik fórumon veri a mellét, hogy ő állapotot vesz, nem kilométert, így ökörség nézni a kilométer számlálót.

Egy vásárláskori rövid szemle alapján tűnhet azonos állapotúnak két autó, bár az egyikben mondjuk 100000 kilométerrel van több, de nyilván a többet futott nem érhet ugyanannyit, mint a másik, mert sok alkatrész élettartama (nem csak a népszerű vezérműszíj) futásteljesítményhez kötött.

Profitól még nem halottam, hogy őt nem lehet átverni. Karosszériás ismerősöm vett már kétkomponensű ragasztóval kiragasztott aljú autót, ami olyan gyönyörűen volt kidolgozva, hogy egy útszéli aláfekvés kevés volt a turpisság kiderítéséhez.

Láttam már hirtelen meglógósodó talpascsapszeget, mert úgy "javították" eladás előtt, hogy beütötték a házát, így szorítva meg a lötyögő alkatrészt.

Láttam már hirtelen elszökő olajnyomást, az egyszer csak kopogni kezdő motorban, mert a kopott főtengely beforgatott csapágyakat kapott, vagyis a hajtókarok felső csapágyát "erősebbre" cserélték, így átmenetileg - bár kicsit szorultak a karok - visszatért az olajnyomás, sőt a vastagabb csapágy miatt egy kicsivel feljebb került a dugattyú felső holtpontja, így a magasabb kompresszió miatt nőhetett a motorteljesítmény (legalábbis a sufni professzorok szerint) addig, míg ki nem olvadt a csapágyfém.

Az eltűnt kompressziót visszavarázsolták új gyűrűkészlettel. (már amennyire)

Zúgó difibe, váltóba ment bele a "platnyi festék" ami tulajdonképpen grafitpor volt, amivel a kályha tetejét csinosították nagyanyáink.

Tudnék még ilyen állapotjavító trükköket (természetesen csak hallomásból) de zárásként csak azon a rutinos illetőket említeném meg, akik még extrát is fizettek  azért, hogy átverjék őket. Cserébe kaptak "bőrkormányt", meg "bőrváltót" ami természetesen a rojtosra kopott eredeti felületet takarta, a visszatekert órájú járgányban.

De mindez csak bevezetés volt, mert nem erről akartam írni. Ugyanis voltam autót venni!

Persze nem most, hanem régebben, és nem magamnak, csak elkísértem valakit támogatólag. Már meg akartam írni, de valahogy elmaradt a beszámoló, de most elém került ez:

1743634_1816853068539846_2952341540406155684_n.jpgÉs erről rögtön felrémlett a múlt homályából az a mulatságos nap, amikor Nepperisztánba kirándultam.

Egy jó ismerősöm keresett meg, hogy menjek el vele autót venni. Nem szeretem az ilyesmit, mert ki a hibás, ha van valami? Hát persze, hogy én. Mondtam is, hogy a frissebb évjáratok számítógépes frinc-francjaihoz nem értek, festékvastagság-mérőm sincs, de aszondták' elég a szemem. Végül is beleegyeztem, de mondtam, hogy inkább én is a szememmel tartok, ha van elég hely a kocsiban. Azt a választ kaptam, hogy van elég hely, hiszen az én autómmal kellene menni. Ja, rögtön sejtettem, hogy valami turpisság van a dologban.

Az illető nem akart "tökölni a maszekokkal" ezért kereskedésekbe vettük az irányt.

Az elsőben ott volt a tuti Golf... bőrkormánnyal. Kitartott fordulatnál berázkódott benne a motor, mint Mister Bin feje az osztrigától, majd magához tért, hogy újra kezdje. Nagyon nem tetszett, igyekeztem visszavonulót fújni. Mivel látomásból' ismertük egymást a kereskedővel, a végén kibökte, hogy már cseréltek benne ezt-azt, de 40 ezer forintnál megálltak, mert a szerelőnek már nem voltak olcsó tippjei. Az előző gazda egy Suzuki Ignis-szel távozott tőle boldogan, úgyhogy a Volkswagen előéletéből így már sejthető valami.

A második egy Ford Focus volt. - Nézd! Csak 80000 van benne. - így a cimbora, de amikor ráforgattam a véreres, párás tekintetemet, már szólnom sem kellett.

Szinte minden eleme más árnyalatban pompázott, de nem is ez volt benne a félelmetes, hanem a motortér környezetének pattintott kőkorszakbeli állapota. Legalább levédték volna az első sárvédőket, amikor egy kardfogú tigriscsordát engedtek neki a motornak. Nem tudom miféle hadművelet zajlott le a gépházban, de alaposan lefaragták a festést bent, és körben is.

Nem baj, volt másik. - Az a két főtartó miért van lemázolva az alján? - kérdeztem. - Rozsdás volt.- hangzott az egykedvű válasz. Mivel rozsdás volt egy jó pár helyen még, nyilván hogy nem azért kenték le, így innét is tovább mentünk, keresve egy olyat, amivel nem ugortak árkot.

A harmadik piros csoda lenyűgözött még engem is. Ilyen pirosat csak homokozó vödrökön, meg háromkerekű, pedálos kis traktorokon látni. - Gyári fény - mondta a tipikus nepper.

- Az... Lehet, hogy a fény a gyárból van, de a szín meg a Tesco-ból. - szűrtem a fogam közt a szót, mert van még fogam, a szót meg lehet szűrni.

- Mondom, hogy gyári!

- Ahogy ugyanez a szín visszafigyel még a telepen másik három kocsin, ami más gyárból való.

- Akkor is jó vétel, nézd meg a motort, milyen jól néz ki! - nyitja fel a tetőt, ahol egy olajlucskos ketyere leledzett. - Baszod Sanyi! - fordul a fabódéból kitekintőhöz. - Nem takarítottátok le?

Kár volt kérdezni, a vak is láthatta. Továbblépdeltünk.

- Akkor mutatok mást, de az drágább lesz! - fenyegetett meg a kereskedő. - Na! - mutatott elégedetten az alanyra. Keveset futott, egy doktornő második kocsija volt, mostanáig használatban volt, szervizkönyves... - Nem dohányzó! - fűztem hozzá.

- Ja... - ráncolta a homlokát.

Első ránézésre tényleg nem volt rossz, de másodjára megláttam a motortérben megkapaszkodott, de már rég elszáradt folyónövényeket. Mivel betonon állt a gép rögtön gondoltam, hogy egy jó ideje félrelökött kocsival van dolgunk. Következő lépésben megnéztem a "jó mély recés" gumit, ami a felső képen látható módon megadta magát az egy helyben állásnak, és a gyorsan rohanó időnek. Megszemléltem a "szép kárpitot" ami Lidl huzatot jelentett az üléseken, valami fényes színezőanyagot a műszerfalon, és a kilyukadt szőnyegbe vágott foltot, befújva feketére, bár amúgy az egész környezete sötétszürke volt.

Egy perc múlva már vígan száguldottunk az utolsó cél felé, ahol várt bennünket az igazán őszinte autó, a maga kendőzetlen fos állapotában. Ott volt az ablakában a tábla a sok hülyeséggel, köztük a "nem dohányzó" káromlással, alatta meg a vezetőülésen öklömnyi kiégett folt, de körülötte is volt sok kis apró égés, a hamutartóból meg kibuggyant a csikk. - Nem kerül sokba, legalább nincs rajta semmi eltakarva, majd megcsinálom. - szuszogott a haver, mert már nagyon autózni akart. Viszont amikor kiderült, hogy az ár nem tartalmazza a honosítást, és a forgalomba helyezést - mint az előző helyeken - a barátom csak bambán bámult, és azt várta, hogy mondja az úr, hogy csak viccelt, de az nem mondta. - Ki a fasom vesz nálatok autót? - intett be nekik az emberem, és kiviharzott.

Na, tehát így nem vettünk autót.

 

19 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://kaszni.blog.hu/api/trackback/id/tr307384192

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Pityubácsi 2015.04.20. 20:52:36

amikor venni akarsz, akkor csak ilyen fosokba futsz bele.
eladáskor meg téged néznek niggernek, bocs neppernek, holott a vas megkapta a gondoskodást.
eddig életemben 1 autót adta el.
a többi vagy kirohadt, vagy kiütötték alólam.

Car Mandiner · http://kaszni.blog.hu/ 2015.04.20. 21:15:19

@Pityubácsi: úgy van, ahogy aszondod.
Én azért egy párral többet fogyasztottam :)

1kutya 2015.04.20. 21:59:19

manapság vettem egy 30+ éves "telekjárót" (pajero), tudnék hosszan mesélni...

inkább indítok én is egy blogot :DDD

Car Mandiner · http://kaszni.blog.hu/ 2015.04.20. 22:11:38

@1kutya: Mi lesz a címe? Van egy két ötletem: Nagy kalandom Pajero; Elfújta a Pajero;
Háború és Pajero (ha hosszabb) :)

selgir 2015.04.20. 22:22:12

én ócskát vettem, karburátorosat, szakadékot:) de láttam előre mi mennyibe fog fájni, úgy is lett...
de nem bántam meg, öröm vele minden méter :D bőven túl van a 200e km-en...

Car Mandiner · http://kaszni.blog.hu/ 2015.04.20. 22:30:13

@selgir: Igen, tudni kell átlátni mit vállalhat az ember. A baj ott van - mint ebben az esetben is volt - hogy van egy szűk keret, és abból inkább autózni akarnak, mint még rákölteni. Így meg nem fognak örömködni :)

Make Valamit · http://make.blog.hu 2015.04.21. 08:32:41

Komputerrel még viccesebb, nekem elhiheted. Szép bajor vágen, tíz éves olajferrari, 135000km-rel az órában és 217000-nél elhalálozott izzítógyertya hibával az agyában :)

Szkotti 2015.04.21. 09:30:30

@1kutya: Hehe, nálam is hasonló a szitu, én öreg szívódízel pickupot vásároltam nemrég. Na, én is találtam kiglancolt ürüléket, aminek a doblemezén még a CO drótot se volt képes lecsípni a darázsfészek hegesztésről a nepper.
Aztán azt vettem meg, ami a tulaja szerint legalább 4 éve nem volt mosva-takarítva, olajos-sáros a motortér, de gyári olajszűrő van a motoron (mármint nem utángyártott fisfos, hanem genuine Isuzu...), az alváz meg nem féltenyérnyi foltokkal van javítva-ragaccsal bekenve.

Car Mandiner · http://kaszni.blog.hu/ 2015.04.21. 09:40:28

@Make Valamit: hát pont ezt mondtam az elején "nem kilométert veszel". De ugye mégis csak töbletkiadás termelődött az izzítógyertya képében és ezt csak úgy nem veszed észre. Persze lehet vinni a legközelebbi szervizbe felméretni... erről is olvashattunk már a Totalon.

Car Mandiner · http://kaszni.blog.hu/ 2015.04.21. 09:42:40

@Szkotti: de ezek szerint mégiscsak megélnek valamiből, ha nem is a hozzád hasonlókból :)

Szkotti 2015.04.21. 12:22:00

@Car Mandiner: Igen-igen, ez a leginkább felháborító, hogy így is megél.

Ződ2000 · http://egzostive.com 2015.04.21. 14:51:57

@1kutya: hajrá! :)

@Pityubácsi: Én annak idejént az öreg roveremmel voltam így. Sehol senki, aztán egyszercsak megjelent egy török aki vitte, és enki már volt is egy ukrán vevője.

a válság idején is elég necces volt használt autót eladni, én akkor annyit tudtam tenni, hogy a túlnőtt parkból a legolcsóbbat adtam el.

Most viszont úgy tűnik jobban pörög a piac, és nem csak a neppereknek áll a zászló...

1kutya 2015.04.21. 19:26:18

@Szkotti: hát ez már tédé, de ezen is még csak azért van a csiga, hogy teljen a fél köbméter motortér. egyébként ez is inkább mocskos volt, mint rossz (a kisöreg tulaj valamikor az autóker vállalatnál volt vezetőszerelő), de azért Péter barátommal írtunk egy a4-es oldalnyi hibalistát...

Abfangjaeger 2015.04.21. 20:22:42

Épp autóeladásban vagyok és úgy örülnék, ha összehozna a sors egy olyan emberrel, aki állapotot vesz, nem kilométert!
Az a bajom, hogy ma már szinte mindenki ezt a mantrát harsogja, aztán megveszik a legolcsóbbat az adott típusból, vagy a "Hülye vagy, ennyiért 1-2 szinttel komolyabbat veszek!" felkiáltással az ajkukon mennek tovább/leteszik a telefont.
És nem számol utána, hogy valójában 10-15%-ot spórolna.
Na mindegy, legfeljebb csökkentem a járgány kikiáltási árat... :-(

Car Mandiner · http://kaszni.blog.hu/ 2015.04.21. 22:19:51

@Abfangjaeger: egy szinttel komolyabb, vagy legolcsóbb mind azt jelenti: plusz kiadás. Vagy drágább alkatrész, vagy több alkatrész. Hiába akarod eladni a karbantartott autódat, felütik valamelyik web oldalt és mutatják az olcsó autót, amit valamelyik kereskedő tett fel, hogy "nem adhatok az ön autójáért többet, amikor ilyen olcsón is lehet venni".

Abfangjaeger 2015.04.21. 23:16:30

@Car Mandiner: Pont ez a problémám, amit mondasz. De azért mantrázzák az állapotot kell venni szöveget! És mit csinál? Megveszi az olcsót, mert a karbantartás-mentesnél hetvenezerrel kevesebbe kerül, de annyiból talán a vezérléscsere jön ki alkatrész plusz munkadíjjal, de olajat, féket, fékfolyadékot, futóműelemeket nem cserélt, vásott gumik vannak rajta és két hónap múlva lejár a műszaki.
Na tényleg mindegy, mert csak felhúzom magam és nem fogok tudni aludni.

selgir 2015.06.16. 11:30:47

na elszóltam magam, összetörték a drágaságomat...

ennek "örömére" vettem egy nem szakadtnak tűnő(!) szarságot, injektoros is, lepusztult is, sose fogom megszeretni...

mondtam is nejemnek, ha ez kirohad alólam, akkor veszek egy RA40 celicát, mindegy honnan és mennyiért, de KELL nekem:)

Car Mandiner · http://kaszni.blog.hu/ 2015.06.16. 18:36:28

@selgir: nem lesz könnyű jó Celicát venni... vagy egyáltalán venni.

selgir 2015.06.17. 07:05:55

ezek már valóban matuzsálemek, kipusztultak az utakról, de hátha...

egyszer már volt ilyenem:) bízom benne, hogy sikerül majd.
süti beállítások módosítása