Régebben mesélték az etnikás' fickót, aki kivonult a többiekkel hurkát és kenyeret követelni, de amikor megtudta, hogy munkát és kenyeret a rendes jelszó, lelépett. Azóta tudom, hogy a műhelyszomszédok is a hurka ünnepét ülik... meg a kolbászét... meg az oldalasét...
Mindenesetre még nem volt annyira régen Május egyseje', hogy ne emlékezhetnék meg én is egy pár sorban az utakon hősködő munkásokról.
Már megemlékeztem az útkaparókról, akik a kis táblatartójukra akasztott jelzésekkel felvértezve úgy kalimpálnak az éppen munkatűz alá vett útszakaszon, hogy életveszély mellettük elhaladni. Az útpadkáról féktávolságon belül kiugró munkagép sofőrje faarccal úgy mutat a lapátos embert ábrázoló táblára, mint a Halálos fegyver című film Dél-Afrikába valósi diplomatája az igazolványára. Szerinte neki mindenre joga van, mert a tábla feljogosítja a mindenkivel szembeni elsőbbségre, és arra is, hogy átemelje a megrakott markolókanalat az arra haladó személygépkocsi felett, hiszen ő dolgozik. Ja, véletlenül beütötte a csomagtartófedelet? Ki gondolta volna, hogy a traktor másik végén is van egy olyan biz-basz, amivel földet lehet egyengetni, és ez érdekes módon az autót is egyengeti. - Benne van a pakliban. - mondja, de valószínűleg nem veregette meg a főnök a vállát a 300000 Forintos számla láttán, amibe a javítás került a vétlen autósnak.
Ezek után már szinte nevetséges megemlíteni az utak állandó munkásait a buszsofőröket. Na, ők azok akik igen magasról szarnak másokra. Először is a menetrend szent! Ez felülír mindent. Alárendelt útról kivágni a forgalomba, majd a főútvonalon 60-nall feltartani a kilométeres autósort egy jó buli. Kikerülni az útakadályt úgy, hogy a szembejövő az útpadkára sodródva kapjon szívinfarktus, vagy éppen az úttest teljes terjedelmét igénybe venni a minimális kis egyenetlenségek kerülgetése közben úgy, hogy mögöttük több autó is araszol, szintén természetes. Ja, és a STOP tábla? Az mi az?
Látott már valaki kukásautót? Persze. Mindenhol úgy közlekednek a szűk utca közepén, hogy nem lehet mellettük elmenni, bár ha csak egy sávot venne igénybe akkor lenne mellette hely? Nagyon rossz lenne nekik utat biztosítani azoknak a mocskos, aljas semmirekellőknek, akik nem dolgoznak, csak autózgatnak?
És a vízművesek? Felbontanak egy sávot, és a gödör melletti szabad sávban pakolásznak a teherautóról, mert a kétemberes, robbanómotoros szivattyú olyan nehéz, hogy a zsebre tett kézzel gödöralját bámulásban edződött szakik nem bírnak vele öt lépéssel többet megtenni. Aztán meg elkezdenek beszélgetni a sofőrrel, mert a tegnapi futballmeccs olyan hihetetlen eredménnyel zárult, hogy csak na. Az a sok szemét autós meg dudál, mert menne! Hogy lehet ilyen körülmények közt értelmes munkát végezni? Hiszen ők dolgoznak!
Végül a legfrissebb kedvenc, az emelőkosaras villamosságszerelő. Autójával szintén a szűk utca közepén halad. Vagy kukás volt előtte, vagy annyira nem lát már, hogy az út jobb feléről nem észleli a keresett villanyoszlopot. Nem zavarja, hogy mögötte több autó halad az ő 20 kilométeres tempójával. Mindez még semmi! Megleli a keresett póznát. Erre ott ahol van, az út közepén megáll, és kiszállva felszólítja a mögötte állókat, hogy na most akkor ki lehet őt kerülni a szomszéd utcákon keresztül! Egy páran nagyon csúnyán néztek rá, erre megsértődve félreállt addig, míg elhaladtak mellette.
Tehát szeressük őket, hiszen ők értünk dolgoznak szeretetből, míg mi ingyen, és bérmentve élvezzük az áldásos tevékenységük gyümölcsét. Ezért megkérném azon ismerősömet is, aki egy hatalmas, éles vasdarabbal (kard) a kocsijában jár, hogy csak az eszköz lapjával inzultálja a szerinte hülye köcsögöket!