Autóépítés

Reviczki Róbert alias Car Mandiner

Szív, sűrít, gyújt... mondom gyújt!

2015. január 15. 19:14 - Car Mandiner

Először is búcsúzzunk a harcostól!

dscn1350.JPG

dscn1348.JPGdscn1349.JPGA képek készülte óta már átlátszó műanyagba csomagolva viharzik Hollandiába. Jó idő van, most kell vinni, bár a Petőfin azt hallottam, hogy Groningen-ben tegnap 45 fokban esett a hó. Há mondom má, hogy a pitsába esik 45 fokban a hó? Egyáltalán, hogy van Hollandiában 45 fok? Persze nyilván arra gondolt a Tamás, hogy 45 fokos szögben hullik az a nyomorult pihe, na de akkor ne akarjon engem félrevezetni fél mondatokkal! Még az a szerencse, hogy ilyen szemfüles vagyok, meg okos... meg szép.

Tehát azóta Volkswagen Karmann-ozok. Majd közlök az eseményről egy hihetetlenül érdekes beszámolót, hiszen ilyen még soha nem volt amióta írom a blogot... vagy igen?

Viszont az elmúlt hetek hideg időjárása kifektetett idegileg. Vagyis nem a hideg, hanem az autóm, ami megfázott. Még a nyáron elkezdett rángatódzani, meg nehezen indulgatni. Ilyenkor kezdődik a találgatás. Mivel ez nem az általam megszokott buta autó, a számítógépes vezérlését csak ugatom, de azt gondoltam, hogy ha keverékképzési problémája van, akkor majd "szól". Ezért - meg azért mert annyira nem vettem régen - nyálaztam fel a szervizkönyvet, amiben szerepelt a benzinszűrő csere, gyújtótrafó csere, meg egy érdekes, "egy darab gyújtógyertya csere" adat. Gyertyát nem cserélünk egyenként, ezért gondoltam itt lesz a kutya elásva. Na, még régebben vettem a felszámolás alatt álló Norauto-nál saját márkás gyertyákat, amik csak a feliratukban különböztek a Beru-tól. "Két év garancia", meg "gyárival megegyező minőség", állt a csomagoláson. Akkor rossz nem lehet! Bár azt nem tudom, hogy ha nem számolják fel a céget, tudtam-e volna élni a reklamációs jogommal, mert ha kilométert garantáltak volna megértem, de ez a két év furcsa.

Na, de a lényeg az, hogy az autó az új gyertyákkal is rángatott. Amikor már fulladt is, ledőltem. Na, nem szunnyadni, hanem megkerestem a benzinszűrőt az autó alatt. Olyan rozsdás, bontatlan volt a bilincse, hogy tuti, hogy csak kiszámlázták az öregnek, és nem cserélték, így rendeltem egyet. Csere után már csak néha fulladt, de nehezen indult továbbra is a gép. Jött a tél, az akksi régi volt, így a biztonság kedvéért cseréltem. A motor egyre nehezebben indult, és olyan régi emlékeket ébresztett bennem, mint amikor még Wartburg-oztam. Addig nem indult míg indítóztam, csak amikor elengedtem a kulcsot. A Wartburg ugyanezt művelte, amikor hót' lemerült az akksija, és éppen csak egy lendítésre maradt energiája. Kollégám cseszegetett, hogy miért nem viszem el kiolvastatni a számítógépet, de felrémlett előttem az előző ilyetén próbálkozásom, amikor nem tudtak az adattal mit kezdeni, mert az aki értett volna hozzá, az szabin volt, de mivel kiolvasták, a pénzt elkérték érte. Még szerencse, hogy van internet, így a kapott adatot itthon beütve megkaptam a hibát. Na, meg olvastam a Focus fórumot, és ott is sok ilyen negatív mókát olvastam, de akinek még ez az indok sem elég, azzal közlöm, hogy karácsony előtt amúgy sem akartam súlyos pénzekért alkatrészeket venni,  közvetlen utána meg pláne nem.

Így ért bennünket az a gyönyörű nap, amikor az asszony csühögött haza a kocsival. A furcsa zaj forrását keresve megakadt a szemem az ugráló gyertyapipán, amit nem tudtam mire vélni. Kiderült, hogy a nemrégen cserélt gyertya porcelánja ütemre ugrál a fémben. Egy gyönyörű tízpontos dobással szabadultam meg a gyári minőségű, két éves jótállással rendelkező Norauto gyertyától, és ki ecpeceltem egyet a régiek közül, majd visszacsavartam. Ez nem ugrált, de egy hét múlva már örömkönnyek szöktek a szemembe, ha sikerült beröffenteni a motort. Alig vártam, hogy az év eleji dermedtségükből magukhoz térjenek a kereskedők, és megrendeltem a legolcsóbb Bosch gyertyákat, gondolván, hogy ha az egyik beépített szar, akkor a többi sem jó, és lás csodát, tényleg.

Azóta a mínuszokban is gyönyörűen indul a szerkezet, és én azóta sem térek magamhoz, hogy miképpen lehet ilyen ócska alkatrészt forgalmazni, ami ennyire átvert. Ha annak idején rögtön normális gyújtógyertyát veszek, rengeteg szívástól kímélem meg magam, hiszen végig abban a hitben voltam, hogy az jó, mert cseréltem újra.

A tanulságot mindenki vonja le magának! Nem hiszem, hogy olyan sokféle lenne.

 

komment

A bejegyzés trackback címe:

https://kaszni.blog.hu/api/trackback/id/tr207077309

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

1kutya 2015.01.15. 19:57:21

fókuszban a gyertya :)))

Car Mandiner · http://kaszni.blog.hu/ 2015.01.15. 20:03:09

@1kutya: kónuszban, vagy kócban, ha nem tömít :)

Pityubácsi 2015.01.15. 20:46:34

a hóesést radiánban kellett volna mondaniuk, akkor nem vezetnek félre.

nem vételezted szemre a gyertyákat, mert ha szarul gyújtogattak, akkor gondolom elég fekete színük lett.

arthur877 2015.01.15. 21:35:09

Mekkora szerencse, hogy nekem Skodám van, mert abba a BRISK 15CY vagy milyen három érintkezős gyertya olyan olcsó(900-Ft/db.) hogy nem hamisítja senki, ergó megveszem bagóért az "eredeti"-t és műkszik tutira 60.000 km-en át(hivatalosan) de elmegy az 90.000 km.-t is simán

Car Mandiner · http://kaszni.blog.hu/ 2015.01.15. 21:43:31

@Pityubácsi: na ez az érdekes benne, hogy árnyalatnyi eltérés volt a négy gyertya közt amikor egyszer ellenőriztem, de egy sem nézett ki rosszul, így a továbbiakban nem foglalkoztam vele.

Car Mandiner · http://kaszni.blog.hu/ 2015.01.15. 22:01:29

@arthur877: a Suzuki 5000 ezer forintos gyertyái is kifeküdtek 45000 után.

Ebbe meg a három pólusú 4500 körül van, de szerintem már te sem kapsz 900-ér, bár én is vagy 300 forintot ráfizettem darabjára a helyi kereskedő hasznára, de hát mégsem rendelhetek négy gyertyát, mert több a szállítás.

gizi525ix 2015.01.15. 22:45:38

ehhhh... ha legközelebb Ford problémád
van,keress meg drótos postán!!!
küldtem volna most is gyári cuccot a fókába ;)
(persze neked annyiért,amennyiért a múltkori csomagot)
...és éljenek az ex wartburgosok :D

ZYLO 2015.01.15. 22:58:31

Miért ecpeceltél a régi gyertyák közül? Én visszaraktam volna mindet a kakisak helyett.

De elég sok mindenért nem indulhat, képzelem mennyire megkönnyebbültél, hogy csak a gyertya volt a ludas.

arthur877 2015.01.16. 05:45:21

@Car Mandiner: Valóban! Ha a net-en rendelem meg személyes átvétellel, akkor csak 750-Ft(!) darabja! A tiedbe nem jó a hőértéke?
skodapatika.hu/spd/DR15TC/Skoda-Felicia-gyujtogyertya-DR15TC

Car Mandiner · http://kaszni.blog.hu/ 2015.01.16. 07:22:24

@gizi525ix: akkor legközelebb bårmi kell írok :)

Car Mandiner · http://kaszni.blog.hu/ 2015.01.16. 07:27:12

@ZYLO: mivel a régi szettel ugyanezen tüneteket mutatta, így nem láttam értelmét cserélgetni.
Ha az ember próbálkozik, akkor kezdje a legolcsóbbal, és mákom volt, hiszen egy kis szenzor is durva áron van.

Car Mandiner · http://kaszni.blog.hu/ 2015.01.16. 07:36:31

@arthur877: nem dobja a gép a hozzávalók közt. Szerencséd, hogy jó helyen laksz, nekem rendelni kell mindent a jobb árhoz, és nincs személyes átvét. Amúgy durva árkülönbségek vannak boltok közt. Csak példaként: a midi billentyűzetem volt ahol dupla áron volt kínálva. Hasonlóan a gyertyád máshol 1200, ami a 700-hoz képest durva.

Rocko- 2015.01.16. 08:39:12

tényleg csak egy egy gyertyát kellett volna cserélni: a rosszat! :D

Car Mandiner · http://kaszni.blog.hu/ 2015.01.16. 11:05:15

@Rocko-: ha egy garnituråban van két rossz, akkor ne várd, hogy a többi sokáig jó marad.
Amúgy meg tényleg! Kidobni a csúnya gyertyát, aztán meg nyilvántartást vezetni, hogy melyikben hány kilométet van, ha nem akarsz az út szélén szerelni. :)
Az a baj ezekkel az új autókkal, hogy nem kormozódik ám szépen az a gyertya ami hidegen nehezen indít, mert utána szabályozza a befecskendezést (vagy mit tudom én) de az a lényeg, hogy szemre nehéz kiszúrni. Régen a szegény világban, egyenként váltogattuk a jó gyertyával a beszerelteket, hogy kibukjon a rossz, és tényleg csak azt cseréltük, de nem akarok visszamenni abba a korba. ;)

8jk8 2015.01.17. 12:54:05

Egy soron megakadt a szemem. Hollandiába megy a katonai tatra? Holland a tulaj, vagy elkészülés után oda adta el a mostani tulaja? Ha az előbbi, azt felettébb furcsállom. Nem akarom a készítő műszaki tudását lekicsinyleni, de hollandiában nincsenek rendes lakatosok?
Oké, biztos van, csak valszeg drágábban dolgozik. Na de ennyivel, hogy megéri átcibálni az autót fél európán?

Ha autót akarnék felújíttatni, soha nem jutna eszembe, hogy elvitessem grúziába egy ottani lakatoshoz.

Car Mandiner · http://kaszni.blog.hu/ 2015.01.17. 14:03:05

@8jk8: Holland a tulaj. Ezt az autót még egy cseh mester vállalta volna majdnem duplåért. A veteránok össze vissza császkálnak Európában és nem csak az ár miatt, hanem a szakértelem miatt is.

Car Mandiner · http://kaszni.blog.hu/ 2015.01.17. 14:17:58

@8jk8: Sőt!: kasznikat vesznek Amerikában vagy éppen Hollandiában, majd alkatrészt készíttetnek Vietnámban, Szingapúrban, mi meg megcsináljuk itt, majd elvisszük az Északi-tengerhez. Szóval nem kis játék ez...

Car Mandiner · http://kaszni.blog.hu/ 2015.01.28. 21:51:43

@Suttora: igen, és 1500 forint a kiszállítás, tehát 1365 egy darab, és még várni is kell rá. :)
süti beállítások módosítása