Autóépítés

Reviczki Róbert alias Car Mandiner

Német-Magyar-Török fordító bevándorlóknak

2015. július 22. 18:31 - Car Mandiner

Óriási trauma ért. Csalódnom kellett a híres Mercedes minőségben! Persze csak a karosszériáról nyilatkoznék, mert azzal foglalkozom már egy ideje. Érdekességképpen megjegyezném, hogy nem ez az első Mercim. Volt már kettő 170S a kezem ügyében, ha valaki ügyes, megtalálja az egyiket a blogon. Annak ellenére, hogy azokat az 1950-es években gyártották, rosszat nem tudok rájuk mondani, mármint karosszériás szempontból.

001.jpg

Viszont ez a Pagoda tartogatott meglepetéseket.

002.jpgÍgy került vissza hozzám a látszólag kitűnő egészségnek örvendő autó.

009.jpgEz a gányolás különösen tetszett. Az emberünk hallott valamit a furaton keresztül hegesztésről, de minek. Ocsmány ez a folt mindenhogy.

20150722_134359.jpgEz a hátsó sárvédő alja, rézzel forrasztott flekkel, ami az álmoskönyv szerint is különösen rosszat jelent. Felette az én szerény kis foltocskám, az a fényes rész.

Tudom, hogy már láttunk ilyet, de ez miért is volt övön aluli ütés? Több okból kifolyólag: Az eredeti gyári "CO" hegesztések kinézete is nagyon durva. Látszik rajta, hogy közepestől rosszabb hegesztő nyomta le a varratokat, de ráadásul azok meg sem lettek takarítva. A drótokat most tördelem le sok helyről.

A ponthegesztőgép rengeteg helyen szétvetette az olvadt fémet, amit trehány módon otthagytak. Ezáltal nem csak a takarítórongyot szaggatta szét az ocsmányság, de jó melegágya lehetett egy induló rozsdagócnak, hiszen ezen a részen nehezebb a festékréteg elterítése.

Ez volt a gyári rész. Ez után jön a hivatalos Mercedes szerviz kielemzése. Tehát a döbbenet: A fenti képek állítólagosan az említett szakszereldében végzett munkálatok eredményét mutatják, és ez nem minden. Az autó bal oldalának sérülését több kiló cínnel javították, még ott is, ahol viszonylag egyszerűen kiüthető lett volna a horpadás. Ami végképpen kritikán  aluli, az az első sárvédő cseréje, amit az előző levágózott maradványaira hajtottak végre, úgy, hogy közben az új elem felső élét megrogyasztották. A lehervadt első tartórészt nem húzták vissza, hanem felé taknyolták a sárvédőt, ami pedig kilógott az eredeti tartóból, azt levágták

Szóval, ez egy család hőn szeretett autója. Új kora óta náluk van. Ahogy a gazdája elmondta, mindig csak a Mercedes szervizbe hordták, és miért hazudna... Vagy miért mondana igazat? Biztosan telerakta a bőröndöt pénzzel, és mondta az asszonynak, hogy megy a márkaszervizbe autót javíttatni, majd elment a lovira, meg a kurvákhoz, a kocsit meg leadta Juszufnak a gettóba. Sajnos, hogy ezt kell mondanom, de ilyen munkát fehér ember nem végez, vagy legalábbis remélem, ellenben szégyellem magam helyettük is.

Annak idején Orsós barát... Szart! Tehát Orsós köcsög kollégám is valamelyik autógyárban hegesztett magának össze egy autót, meg egy házat itthonra. Na, ő sem volt egy nagy mester! (Amúgy Orsós, ha olvasod, már elég szomjas vagyok, ideje lenne megadni a söröket!)

Ebből is látszik, mennyire veszélyes az ilyen bevándorlókat beengedni. Nem elég, hogy elveszik a munkát, még szart is végeznek. Bár hozzátenném, hogy a főnök, aki ezt engedte, valószínűleg echte német volt.

Na mindegy.

hpim3041.JPGSzóval csináltam egy ilyen német-magyar fordítót, hogy a minőséget konvertálni tudjam.

Ami még igencsak érdekes, hogy Hans-ék nem ismerték az üregvédelmet.

hpim3039.JPGA feltárt üregek porzanak, csak a gyárban láthattak valami védőszert. Utólag soha nem kezelték, pedig most a fő elemekkel semmi gond nem lenne, ha ezt, és a kifolyók tisztítását elvégezték volna.

010.jpgHomokszórva, kétkomponensű alapozóval festve.

Most a borítások javítása folyik, de nem Német minőségben.

016.jpgUgyanis én így illesztem az elemet. Ez a fenti képen látható sárvédő javítás javítása, és még nincs készen, mielőtt valaki megírná, hogy miért nem hegesztem össze rendesen.

 

 

 

 

14 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://kaszni.blog.hu/api/trackback/id/tr1007647696

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

arthur877 2015.07.22. 19:33:37

Ezzel még lesz nem kevés melód a minőségi végkifejlet érdekében....

románc cuvée 2015.07.22. 23:24:35

Rezezni mér' nem ér? 13 éve csináltam sárgarézzel, meg ipari ezüsttel kipufogót, és még tart.Azt tudom, hogy aki a réz-alu vezetéket összesorodja annak a fa...fülét minimum egy burkina fasoi diktátorral kell levágatni, de hogy a vasat nem szabad...?

Car Mandiner · http://kaszni.blog.hu/ 2015.07.22. 23:41:15

@románc cuvée: A korróziós folyamatok szorosan egybekötődnek elektrokémiai folyamatokkal. Ez a magyarázata annak, hogy a korróziós folyamat felgyorsul helyi elemek kialakulásakor. Helyi elem alatt értjük eltérő elektrontöltésű fémek és bizonyos ionok oldatának, víz jelenlétében történő rövidzárlatát. Ezek a fémek pl. vas és réz. Az érintkezési pontoknál a vas különösen gyorsan korrodál. Az ismert cementáló-reakció során a réz leülepszik a vasra, helyi elemet képezve Cu2+ + Fe ———> Cu + Fe2+.

Az elektronokban gazdag réz felszínén hidrogénionok sülnek ki, hidrogént képezvén 2 H+ + 2 e− ———> H2. Az ily módon, a vason keletkező pozitív többlettöltet minden nehézség nélkül Fe2+-ionként kerül leadásra; a vas zavartalanul korrodál. Mivel a környező víz részben kötetlen állapotban van jelen, ezért hidrogénionokat tartalmaz H2O >><< H+ + OH−. A hidrogénionok a fentebb leírtak szerint reagálnak a fém felszínével. Ebben az esetben is katalizátorként működik a réz. A kötetlen vízből származó OH− ionok vas(II)-hidroxidot képezve tetterősen hozzájárulnak a vas elbomlásához Fe2+ + 2 OH− ———> Fe(OH)2.

Tömören összefoglalva: egy víz hatásának kitett rendszer réz komponensei, vegyileg kezeletlen víz esetében felgyorsítják a vaskomponensek korrózióját.

petiww 2015.07.23. 09:10:01

Szép munka továbbra is, magam is űzöm a 240-es Volvómon! Bár még sokszor tapasztalom hogy lenne mit fejlődni, de ha szép nem is feltétlen lesz legalább tartós igen. s113.photobucket.com/user/petiww/library/Volvo%20244%20GL?sort=3&page=1

Mindig is meg akartam kérdezni, élben hegesztésnél hullámosodás ellen mi a legjobb módszer?
Továbbá hogy varrat lecsiszolása esetén nem vékonyodik-e el a lemez mire sík felületet kapsz?

@Car Mandiner:
Érthető, de csak egy példának, Audi 80 Coupe (gondolom a sima szedánok is ugyanilyenek) tetőlemez és A oszlop találkozási góc rézzel van felhegesztve gyárilag. 30év után mi ezt szétszedtük egy rosszul belevágott és folttal kipótolt napfénytető miatt. Nem volt ott semmiféle korrózió!
Meg a sajátom, kettes Volvo hátsó negyedek és küszöb találkozási pont, szintén rézzel van átfuttatva, lezárásként, mert nem fért sehogy sem oda a ponthegesztő gép, meg így esztétikusabb is. Nem volt itt sem semmi gond.

Car Mandiner · http://kaszni.blog.hu/ 2015.07.23. 10:24:20

@petiww: csak akko nem hullámosodik, ha egyszerre kevés hőt viszel bele, vagy elviszed a hőt valamivel. Csiszolásnál elvileg meg kellene állni a lemez felülete előtt, gyakorlatban ez nem nagyon megy, azért egy kis fényesítéstől nem szokott szétszakadni, hiszen egy sajtolt elem is röbb helyen kevesebb a névleges vastagságnál. A réz vas elektrokémiai reakciójából kifelejtetted a vizet. Egy jó gyári megoldásnál nincs, egy sárvédő taknyolásnál meg van, ha esik, vagy mosik :)

Make Valamit · http://make.blog.hu 2015.07.23. 14:35:04

Ha -khm- kint él a gazdája, akkor elég kis esélyt látok rá hogy Merci szerviz karosszériázta volna ki a kocsit, ott a biztosítóknak saját kis műhelyeik vannak (múltkor jártam egy ilyenben, köszönt is a nagydarab szervizvezető, jó hangosan: "Guttentág, Imre." Mondtam akkor inkább magyarul.)
A gyári megoldások taknyalása, hát istenem, valaki ezért szereti a kézzel összerakott kocsikat :D Úgy tudom Fecskéig, Nagyfecskéig bezárólag magas volt a kézi munka aránya Stuttgartban.

Car Mandiner · http://kaszni.blog.hu/ 2015.07.23. 15:48:24

@Make Valamit: szerintem is a családból játszott valaki mestert, csak aki megörökölte szépet akart mondani, vagy őneki adták be régen ezt a márkaszervizes dumát.

nyikk 2015.07.23. 15:53:23

@petiww: Ha nem kap nedvességet a forrasztás( már pedig ha le van kezelve rendesen, akkor mitől kapna), akkor nem jön létre elektrokémiai korrózió.Normális esetben horganyzás, alapozás, festés, lakkozás és csókolom.

románc cuvée 2015.07.23. 17:47:33

@Car Mandiner: Köszöntem a magyarázatot, már nemcsak szép vagyok, de okos is! :D

W123qp 2015.07.27. 22:34:53

Még a W123-as Mercinél is forrasztottak rézzel gyárilag. Pl. C oszlop hátsó sárvédő találkozás. Pedig aztán ott egy 123-as sem rohadt el...

Car Mandiner · http://kaszni.blog.hu/ 2015.07.28. 00:01:19

@W123qp: A tények makacs dolgok :). Vannak okos emberek, akik vizsgálták(ják) az elektrokémiai korróziót. Vannak okos emberek, akik vizsgálták(ják), hogy hol, hogyan, milyen fémet lehet használni a gépjárműveknél. Tehát nem véletlen az, hogy egy elektrokémiai korrózióra hajlamos fémpár nem érintkezik vízzel, így nem korrodál. Ellenben, ha egy ostoba ember csak annyit fog fel, hogy vannak olyan autók, amiknél használnak valahogy ilyen-olyan fémpárt, és rosszul építi be azt autójába, az sosem fogja megérteni, hogy miért rohadt el a kaszni előbb, de nem is fogja tudni, hogy előbb elrohadt. Az ilyenek szokták azt is mondani, hogy a gittől rohad a kocsi. De ami még ennél is szomorúbb, hogy vannak felújítással foglalkozó cégek, akik nagyon minőséginek, okosnak tartják magukat, és olyan alumínium ajtózsanérokat gyártanak, amibe acél csapot sajtolnak, és kihézagolják réz alátéttel. Nos, ebben az esetben még labor sem kellett hozzá, hogy megfigyelhessem, hogy az alsó zsanér, ami jobban érintkezett vízzel (főleg ha nem jó az ajtótömítés, és téli sós vizet is kapott) szétmaródott a réz körül. De remek példaként említhetném még azt a bogárváltót, amire nem a gyári testtelő vezetéket szerelték fel, hanem egy rézfejes kábelt csavaroztak a ház aljára, az alumíniumra. Egy idő után teljesen elmállott a ház. Ezek mind nagyon jó példák az eltérő elektrontöltésű fémek helytelen beépítéséből eredendő károkra, és ez saját megfigyelésem. Viszont ez továbbra sem zárja ki azt a tényt, hogy a megfelelően alkalmazott, megfelelő anyagok felhasználása a megfelelő helyre nem okoz károkat, de ehhez megfelelő tudással kell rendelkezni. Ezt a tudást már kidolgozták a megfelelő emberek, csak használni kell, JÓL! Hidd el nekem, én beforrasztom úgy a példaként felhozott karosszéria elemeket, hogy egy pár év alatt elrohad, mert tudom, hogy kell elszarni. :)
Hogy még ismételjem magam: jó dolgokat is lehet rosszul használni. A tetanusz elleni védőoltás is jó, de szembe szúrva nem biztos, hogy használ. :) Továbbra is tartom az első kijelentésemet: Sárvédő aljára rézzel szakaszolva taknyolt, tömítőmasszával valamennyire körbekent folt a jövőre tekintettel semmi jót nem jelenthet.

no_holy_shit 2017.08.20. 12:20:31

cinnezni kell, mert az a minosegi munka... nemet forumokon mindenhol ezt olvasom. kuszoböt ra hefetelik 5-10cm-kent majd a többit vegigcinnezik, mert az minosegi.

Car Mandiner · http://kaszni.blog.hu/ 2017.08.20. 12:57:55

@no_holy_shit: szerintem nem kellene ilyesmit olvasni. A 10 centinként heftelés még viccnek is rossz.
süti beállítások módosítása